Jak se říká: „O pěnězích je to až na prvním místě“. Stejná otázka se začíná aktuálně řešit mezi pedagogy. Článek na Aktuálně.cz upozorňuje na rozdíly mezi platy učitelů „s“ a „bez“ vysokoškolského diplomu. Na téma výše platů jsme nedávno také publikovali blog o tom, kdo by měl mít více peněz, zda mistr na učňáku, nebo učitel na gymnáziu.
Na serveru Učitelských listů se objevila zpráva Proč jdeme dolů a co s tím dělat. Článek je zajímavý tím, že obsahuje doslovné citace odborníků s uvedením jména autora myšlenky k devíti klíčovým oblastem českého školství.
„Peníze, investované do školství, zacílené na generaci druhých stupňů základních škol, nemohou mít očekávaný efekt, protože to hlavní bylo promarněno už dávno předtím – vštěpování základních dovedností v útlém věku.“ Citace ze studie Foundations Year, kterou předložil v závěru minulého roku ve Velké Británii premiérovi tým expertů. Hlavní příčinou je podle zmiňované studie klesající míra odpovědnosti, kterou rodiče přebírají za své děti, a to, do jaké míry dokážou upřednostit zájmy svých dětí před zájmy svými. Ve Velké Británii začínají hledat recept na to, jak přivést rodiče k větší angažovanosti při výchově. Článek zajímavým způsobem porovnává situaci v Česku a Velké Británii.
Studenty k aktivitě ve škole přitáhnou reálné zkušenosti: na Gymnáziu Jiřího Ortena v Kutné Hoře si toto pravidlo potvrdili v jednom z aktuálních školních projektů. Studenti si tu ověřují znalosti ze světa práce v praxi, nejzajímavější možností byla příležitost vyzkoušet si reálný konkurz na místo ředitele gymnázia. Před komisí složené ze ředitele školy a jeho kolegů obhajovalo několik studentů ve dvoukolovém pohovoru svou vizi rozvoje školy. Vítězka konkurzu, Alena Jiráková, prožije za odměnu 13. leden ve funkci společně s panem ředitelem.
Proč ministr Dobeš podporuje hejtmany při zeštíhlování sítě středních škol: www.ceskaskola.cz – Diskuse k článku naznačuje, že okolnosti ministrova rozhodnutí snížit počet středních škol mohou být prozaické – úspora režijních nákladů v případě, kdy má snížení počtu škol podobu pouhého sloučení dvou škol pod jednoho ředitele, nebo vylepšení obrázku o výsledcích českých maturantů tím, že se budou rušit učiliště, která podle vyjádření ministra nedovedou žáky na maturitu náležitě připravit. Paradoxně zrovna tento týden ovšem ministr vyzval rodiče, aby své děti do učňovských oborů posílali. Má v tom ministr jasno?
11.1. NIDV – Konference – Proměny školy – inkluzivní vzdělávání (Ústí nad Labem)
11.1. Otevíráme o.s. a EDUin, o.p.s. – Science Café „Měření vědomostí a dovedností: zhoršuje se vzdělanost české populace?“ (Praha)