bEDUin 1/2012

9. 1. 2012
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 2.-8.1.2012

Klíčová témata týdne:

přestávky, čerpání eurodotací, Mezinárodní výzkum dospělých PIACC, finance pro učitele, zánik vesnických škol, kritika reformy VŠ

Výrok týdne:

„Trvanlivost potravin se prodlužuje, trvanlivost informací se zkracuje.“
Daniel Műnich ve svém blogpostu O biflování

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • MF Dnes otiskla v říjnu loňského roku test studijních předpokladů pro žáky 9. ročníků (nepochází z dílny
    MŠMT) – žáci by měli odpovídat například na to, kdo vynalezl obloukovou lampu nebo jak se říká nástěnné
    malbě prováděné do vlhké omítky. Byl by úspěch v takovém testu známkou studijních předpokladů? O jaké
    škole to pak mluvíme? Daniel Műnich ve svém blogu uvažuje, proč přirozený sklon redukovat vzdělávání na
    biflování existuje na obou stranách katedry a jak k tomu přispívá plánovaný „testovací beton“.
  •  

  • Bořivoj Brdička doplnil seriál článků o otevřených výukových zdrojích článkem o vlivu volné dostupnosti
    materiálů na školství. Dovedete si představit například to, že veškeré seminární práce děti odevzdají online
    a pracovat s nimi bude celá třída? Protiváhu k masivní podpoře využívání technologií tvoří starší článek
    (nutná registrace) otištěný v The New York Times o kalifornské základní škole, kde nenajdete počítač. V této
    škole waldorfského typu, kde se rodiče 2/3 dětí paradoxně profesně věnují technologiím, věří, že u dětí na
    ZŠ počítač omezuje kreativní myšlení, rozvoj pohybu a sociálních vztahů a že „jeho chvíle“ přichází mnohem
    pozdějí, až na střední škole.
  •  

  • Brusel si již před Vánoci došlápl na ČR ohledně podivného čerpání europeněz v resortu školství (nákupy
    termosek nebo výše odměn v „maturitním projektu“ apod.). Ministr Dobeš se přesto dušuje, že jeho
    „bytostným zájmem je, aby se eurodotace skutečně a kvalitně vyčerpaly“. Proti však hovoří aktuální
    příprava dvou projektů – Okno a Sport, které Brusel kritizuje kvůli tomu, že nekorespondují s hlavním cílem
    prioritní osy 3 a existují vážné pochyby, zda mohou přinést smysluplné výsledky. Česká pozice situaci
    detailně komentovala minulý týden a hovoří o mrhání miliony. 29. prosince organizovalo MŠMT kulatý stůl,
    kde měl být představen záměr projektu Sport (650 milionů). Jak neslavně diskuse skončila si můžete zpětně
    přečíst u Janka Wagnera na České škole. MŠMT nicméně nelení a kuje eurodotace, dokud jsou žhavé –
    projekt „Integrovaný registr vzdělávací soustavy ČR – Nedir“ za dalších téměř 650 milionů (záměr zde) má
    být zahájen již v únoru a má v rozšířenější verzi splnit v zásadě to, co bylo náplní Ústavu pro informace ve
    vzdělávání – před tím, než jej ministr nechal zrušit. Většina financí bude rozdělena do obřích výběrových
    řízení…

O čem se diskutuje

Inspirace z praxe

  • Web zazijchemii.cz (Unipetrol) má studenty motivovat ke studiu chemie. Co například takový
    vývar z červeného zelí jako Ph indikátor?

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 10. 1. – MŠMT: Odborná diskuse k projektům „Projekt 3D – Zdravý a bezpečný občan: Zvyšování protidrogové gramotnosti občanů ČR“ a „Vytvoření a podpora regionálního systému dalšího vzdělávání v oblasti moderních technologií využitelných ve výrobě – DV TECH”

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články