Co přinesl týden 2.–8. 4. 2012
Klíčová témata týdne:
změny v maturitní zkoušce, standardy finanční gramotnosti, Dobešův krátký návrat na MŠMT, zpráva o kvalitě vedení škol v Evropě, budoucnost školství a škol
Výrok týdne:
„Úloha ředitele školy v českém školství je zakotvena v legislativních dokumentech (…) a v kurikulárních dokumentech (…). V současné době neexistuje soubor profesních standardů či kompetencí pro ředitele škol (ani pro učitele). Jediné kompetence, které jsou vymezeny, se týkají právních náležitostí a vztahují se k řízení a správě školy jako organizace.“ ze zprávy Zlepšování kvality škol ve střední Evropě (závěrečná zpráva z projektu Kvalitním vedením škol k efektivnímu učení)
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Letošní maturity proběhnou jinak, MŠMT zavádí několik změn. Písemné práce nebudou například již opravovat učitelé na školách, mění se také časové schéma i to, kdy se studenti dozvědí své výsledky. Změny reagují na problémy, které však byly do značné míry známy již před spuštěním prvního kola maturit.
- Děti mají stále větší nechuť k matematice a odnášejí si ze školy méně znalostí a dovedností než před několika lety. Pomohla by povinná maturitní zkouška, nebo máme na matematické dovednosti rezignovat? Je matematika nejlepší tělocvičnou ducha? Doporučujeme článek Opravdu nikomu nevadí, že hloupneme?
- Kvůli čemu odstoupil Josef Dobeš z funkce a jakým byl ministrem, se dozvíte z exkluzivního internetového průzkumu. Minulý týden se Josef Dobeš na MŠMT krátce vrátil v roli poradce Ladislava Němce, pověřeného vedením úřadu. Po ostré reakci médií z pozice odešel, vzkázal novinářům, že jsou hyeny, a dokonce opustil mateřskou stranu. Přečtěte si Dobešovu reakci i blogové rozloučení s exministrem od Tomáše Feřtka.
- Zpráva z mezinárodního projektu „Kvalitním vedením škol k efektivnímu učení“ může zajímavě doplnit zjištění, která provedla před nedávnem společnost McKinsey ohledně kvality a efektivity vedení škol. Zpráva se věnuje především úrovni péče o kvalitu vedení škol ve vybraných evropských zemích, profesním standardům vedení škol a způsobu jejich nastavování. Publikace přináší i doporučení pro tvůrce vzdělávací politiky – bude se jim v České republice někdo věnovat?
- Ondřej Šteffl ze společnosti Scio říká v přednášce z pražského TEDx, že zatímco svět se mění stále rychleji, školství bylo vždy konzervativní a změnit se nemůže, protože nechce… Tento rozpor podle něj narazí brzy na svoje limity a naše děti budou pro svoje děti hledat alternativy ke škole. Poslechněte si, co je „paralelní vzdělávání” a jakou má budoucnost. V souvislosti s touto přednáškou doporučujeme dva články – Přirozené způsoby pro dětské samovzdělávání a článek o tom, jak se v zahraničí znovu mění přístup k využití digitálních médií a internetu ve výuce.
- Již v r. 2007 vznikly standardy finanční gramotnosti a byly postupně začleňovány do rámcových vzdělávacích programů. Nyní se uvažuje o jejich revizi a byla vyhlášena veřejná diskuse na Metodickém portálu. Bohužel jen na měsíc a s minimální odezvou učitelů a odborníků, kteří o ní ve většině případů nejspíš ani nevědí.
Inspirace z praxe
- Prvňáčkovník, webová poradna nebo vzdělávací besedy – i tak pečuje základní škola v Opočně o rodiče svých žáků. Škola je držitelem certifikátu Rodiče vítáni.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 13.4. ČMOS PŠ: konference „České školství – co chceme“ (Praha)
- 14.4. Semináře v rámci projektu CLIL do škol (Brno)
- 20.4. MŠMT: Odborná diskuze k projektovému záměru IPn OP VK – UNDE MALUM – systémový rámec celoživotního učení v oblasti prevence rasismu a xenofobie (Praha)
- 21.4. Semináře v rámci projektu CLIL do škol (Brno)