Co přinesl týden 25.– 31. 3.
Témata týdne:
Vyšší odborné školy před zánikem?; Hodnocení žáků; Maturity; Změny v RVP ZV; Speciální školky zůstávají; Rozhovor o značce Rodiče vítáni v časopise Komenský
Výrok týdne
„Za sebe jednoznačně říkám nerušit. Čím více známek, čím více hodnocení, tím více se dítě učí,“ říká na adresu návrhu zrušit pololetní vysvědčení Šárka Vostarková, ředitelka ZŠ v Kladně.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Zrušit pololetní vysvědčení? Veřejnost začíná více debatovat o hodnocení žáků ve škole. MŠMT se zabývá návrhem některých ředitelů základních škol zrušit pololetní vysvědčení a nahradit jej pohovory s rodiči a žáky o prospěchu dítěte. Někteří ředitelé se ovšem obávají toho, že se žáci bez hrozby vysvědčení nebudou učit… Jako inspiraci pro další uvažování o alternativách ke známkování doporučujeme článek Dany Moree o zajímavém způsobu hodnocení na holandských školách a zamyšlení nad slovním hodnocením a plošným testováním na stránkách EurActivu.
- Maturity transparentnější: CERMAT oznámil několik změn v podobě a řízení státní maturitní zkoušky – zveřejnění jmen členů komise, která rozhoduje o korektnosti maturitních úloh, a zveřejnění všech dat ze státní maturity až na úroveň každého studenta. Zatím není ale stále jasné, jak se budou vyřizovat například sporné případy správnosti některých úloh. U tématu maturit upozorňujeme na kuriozní situaci se soukromou společností Matt a Hurry, kterou spoluzaložil Pavel Zelený a která nabízí žákům za poplatek maturitní přípravu. Na případu je podstatné, že MŠMT nemá ošetřen případný střet zájmů u podobných pozic, takže bývalý šéf CERMATu může v klidu využívat všechny informace a data, která získal za svého působení ve státní organizaci a která pro něj mohou představovat konkureční výhodu na trhu.
- Prestiž učitelů vysoko, učitelů málo: Podle sociologického průzkumu AV ČR z června 2012 je učitelské povolání z hlediska prestiže na 5. místě (za zdravotními sestrami a před soudci). Přesto je učitelů málo. Čerstvá držitelka Zlatého Ámose naopak v rozhovoru říká, že učitelské povolání prestiž dávno ztratilo.
- Interktivní průvodce po změnách v RVP ZV: Národní ústav pro vzdělávání připravil pro ředitele škol pomůcku při zapracování změn z RVP ZV do svých ŠVP. Průvodce najdete na stránce rvp.cz/pruvodce.
- Angličtina s pomocí avatara a elektronické odznáčky za vzdělávání: Představte si, že se naučíte angličtinu při počítačové hře za pomoci svého avatara nebo že za každé absolvované formální, ale i neformální vzdělání dostanete elektronický odznáček (tzv. badge), který si pověsíte třeba na facebook do svého profilu. Více se dozvíte v informacích z posledního EduFóra.
- Potřebujete práci? Vymyslete si ji! Pro zajímavost a inspiraci článek o proměně způsobu, jak si hledáme práci.
Inspirace z (a do) praxe
- Jak se dobrat osmi základních dovedností v matematice: Americké standardy zahrnují kromě základní matematické látky také osm dovedností, které mají učitelé zapojovat do výuky v rámci celého kurikula. Které to jsou a jak je trénovat čtěte v originálním článku, nebo v krátkém českém výtahu (č. 2).
- Zeptejte se žáků, co je pro ně Evropa: Využít můžete anketu Europa-Liste, která je dostupná také v českém jazyce a podílí se na ní Goethe-Instituty ve 30 evropských zemích. Anketa je otevřená do 19. května.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 3. 4. Konference Zahrada hrou 2013 (Praha)
- 4. 4. Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jak změnit hodnocení na našich školách? (Praha)
- 4. 4. 2. tematický kulatý stůl MŠMT: Odstraňování slabých míst vzdělávacího systému (Praha)
- 9. a 11. 4. Workshop „Vize vzdělávání“ (Liberec, resp. Plzeň)
- 10. 4. Přednáška s diskusí na téma „Radosti a úskalí domácí školy“ (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v
EDUkalendáři.