novela školského zákona, Dlouhodobý záměr vzdělávání a vzdělávací soustavy ČR, zákon o vysokých školách, smlouvy s rodiči, jednotné osnovy, testování
Do vlády byla předložena novela školského zákona a návrh Dlouhodobého záměru vzdělávání. V obou návrzích je několik kontroverzních témat, jejichž přesný význam a realizaci v praxi nedovede vysvětlit ani samo ministerstvo, jak komentuje Tomáš Feřtek pro ČT24. Budou znovuzavedeny jednotné osnovy? Jaký smysl mají mít smlouvy škol s rodiči? Učitelům došla s ministerstvem trpělivost a sepsali petici, v níž vyzývají politiky k odmítnutí novely zákona. Je v pořádku, že vznikají zákony, které ministerstvu školství umožňují de facto libovolně interpretovat paragrafy pole momentálních nápadů úředníků?
Své stanovisko k případnému zavedení jednotných osnov publikovali EDUin i Stálá konference asociací ve vzdělávání, jež navíc ve své tiskové zprávě uveřejnila přehled, ve kterých zemích existují povinné osnovy. Ministerstvo na naše otázky o podobě a funkci osnov reaguje poněkud mlhavě.
Víte, co vše obsahuje novela zákona o vysokých školách, která vzniká nezvykle rychle a potichu bez vyjádření Rady vysokých škol nebo vědeckých rad? V novele je několik pozoruhodných návrhů: bude školné, ale neříká se, co se s vybranými penězi bude dál dít; nepočítá se s vědeckými radami ani s fakultami; akreditace nebudou oborové, ale celouniverzitní, a tudíž ještě méně průhledné; místo akreditační komise bude existovat Agentura po kvalitu vysokého školství a za hodnocení jí budou vysoké školy platit…
Alternativu k plošnému testování nabízí Daniel Münich z Centra pro ekonomický výzkum a postgraduální vzdělání. České školství potřebuje podle něj získávat údaje o vzdělávacích výsledcích žáků z takových testů, které nebudou školy nutit k ovlivňování výsledků, protože na nich nebude záviset jejich existence. Tedy taková PISA v národním měřítku.
Co zjistil ČSÚ o tom, jak se mění náš vztah k technologiím? A co z toho vyplývá pro výuku ICT ve školách?
Kdo má v životě 6-15letých dětí největší vliv? V čem je ovlivňují rodiče, v čem kamarádi? Máme k dispozici průzkum NIDM.
Narůstající agresivitu žáků se rozhodl ministr Dobeš řešit zavedením smluv škol s rodiči. Tým tvůrců konceptu vede dětský psycholog Václav Mertin. Podle Mertina nemá jít o represivní pomůcku, ale spíše o výchovný plán. Ředitelé škol ale tvrdí, že takový nástroj již k dispozici mají – oba názory zazněly na Českém rozhlase. Nepomohli by školám více zatím nedostatkoví školní psychologové, ptá se ve svém blogu Tomáš Feřtek?
11.-14.4. HYL s.r.o. – konference „Inovace ve výuce“ (Praha)
12.4. Senát ČR – seminář „Připravenost státních maturit“ (Praha)
14.4. IPPP – Veřejné jednání Resortní pracovní skupiny k péči o kognitivně nadané děti a žáky (Praha)
15.-17.4. Kalokagathie – konference „Fórum výchovy ke zdraví XIV.“ (Benešov)
15.-16.4. CZ IALE – konference „Vzdělávání v ochraně přírody a krajiny “ (Horky)