státní maturita, novela školského zákona, učební osnovy, vysoké školy
Státní maturita byla ve školství hlavním tématem uplynulého týdne. Zatímco ministr školství v maturitním speciálu na ČT24 i ředitel CERMAT, Pavel Zelený, v online rozhovoru a online diskusi přesvědčují veřejnost o 100 % připravenosti maturit, na zvláštním semináři svolaném senátním Výborem pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva se kritikou nešetřilo. Přítomní ředitelé a odborníci spatřují problém především ve špatné kvalitě testů a snižující se objektivitě zkoušky. Poslechněte si, co řečníci vytýkali CERMATu a jeho řediteli. Podle jednoho z kritiků, Ondřeje Hausenblase, leží problémy českého školství ještě hlouběji v systémových problémech, než jen v nepřipravenosti státních maturit.
Vláda schválila novelu školského zákona. Z tiskové zprávy MŠMT vyplývá, že premiér Nečas vzal v potaz petici učitelů a ohradil se vůči potenciální možnosti zavádět povinné učební osnovy. Text novely byl údajně přímo na jednání pozměněn. Premiér Nečas po jednání vlády prohlásil, že v novele neprošlo omezení počtu přihlášek na střední školy ze tří na dvě a plánované povinné osnovy zůstanou i nadále doporučené. Podstatné ovšem je, jak vypadá nové znění zákona – novela bude teprve uveřejněna na webových stránkách vlády.
MŠMT uveřejnilo návrh Strategického rámce vysokoškolské politiky na období 2011-2015. Ministerstvo v něm plánuje, že vysokou školu by měl získat v zásadě téměř každý občan – důvodem je větší flexibilita na trhu práce. Mají k tomu napomoci dvouleté studijní programy, které začnou vznikat již v roce 2012. Budou mít absolventi učilišť a středních odborných škol motivaci studovat vysokou školu? Nemůže je „flexibilně“ připravit již střední škola?
Proběhla informativní konference o smlouvách škol s rodiči. V.Mertin na ní prohlásil, že hlavním úkolem školy je vzdělávat, až druhotně jde o výchovu. Podle něj by se povinná školní docházka měla změnit na povinné vzdělávání – žáka by bylo možné ze školy vyloučit, odpovědnost za jeho vzdělání by pak převzali rodiče. Ze zajímavého materiálu VÚP o rodičovských smlouvách v Anglii vyplývá, že na smlouvy přecházela tato země 15 let – v Česku by podle autorů muselo nejprve dojít k řadě systémových změn.
Státní maturita, ale i osnovy a standardy otevírají otázku, co vlastně máme ve škole učit. V češtině seznamy autorů? K čemu? Není to jako učit dějiny králíkářství? Diskuse k blogu T. Feřteka.
V malém městečku v USA vybavili všechny předškoláky a jejich učitelky iPady. Oblastní školní rada si od tohoto kroku slibuje zlepšení úrovně gramotnosti dětí. Trend výuky za pomoci technologií se ve Státech zhusta objevuje i na základních školách. Přibývá tzv. hybridních škol, kde se hodně z výuky odehrává online.
19.4. NIDV – konference „CLIL“ (Olomouc)
20.4. AIVD – seminář „Evropské sítě odborného vzdělávání a jejich fungování v ČR“ (Praha)
20.4. Fulbrightova komise – seminář „Standardy a jejich využití ve výuce – zkušenosti amerických učitelů“ (Praha)