bEDUin 15/2011

18. 4. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 11.-17.4.2011

Klíčová témata týdne:

státní maturita, novela školského zákona, učební osnovy, vysoké školy

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Státní maturita byla ve školství hlavním tématem uplynulého týdne. Zatímco ministr školství v maturitním speciálu na ČT24 i ředitel CERMAT, Pavel Zelený, v online rozhovoru a online diskusi přesvědčují veřejnost o 100 % připravenosti maturit, na zvláštním semináři svolaném senátním Výborem pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva se kritikou nešetřilo. Přítomní ředitelé a odborníci spatřují problém především ve špatné kvalitě testů a  snižující se objektivitě zkoušky. Poslechněte si, co řečníci vytýkali CERMATu a jeho řediteli. Podle jednoho z  kritiků, Ondřeje Hausenblase, leží problémy českého školství ještě hlouběji v systémových problémech, než jen v nepřipravenosti státních maturit.

  • Vláda schválila novelu školského zákona. Z tiskové zprávy MŠMT vyplývá, že premiér Nečas vzal v potaz petici učitelů a ohradil se vůči potenciální možnosti zavádět povinné učební osnovy. Text novely byl údajně přímo na jednání pozměněn. Premiér Nečas po jednání vlády prohlásil, že v novele neprošlo omezení počtu přihlášek na střední školy ze tří na dvě a plánované povinné osnovy zůstanou i  nadále doporučené. Podstatné ovšem je, jak vypadá nové znění zákona – novela bude teprve uveřejněna na webových stránkách vlády.

  • MŠMT uveřejnilo návrh Strategického rámce vysokoškolské politiky na období 2011-2015. Ministerstvo v něm plánuje, že vysokou školu by měl získat v zásadě téměř každý občan – důvodem je větší flexibilita na trhu práce. Mají k tomu napomoci dvouleté studijní programy, které začnou vznikat již v  roce 2012. Budou mít absolventi učilišť a středních odborných škol motivaci studovat vysokou školu? Nemůže je „flexibilně“ připravit již střední škola?

  • Proběhla informativní konference o smlouvách škol s rodiči. V.Mertin na ní prohlásil, že hlavním úkolem školy je vzdělávat, až druhotně jde o  výchovu. Podle něj by se povinná školní docházka měla změnit na povinné vzdělávání – žáka by bylo možné ze školy vyloučit, odpovědnost za jeho vzdělání by pak převzali rodiče. Ze zajímavého materiálu VÚP o rodičovských smlouvách v Anglii vyplývá, že na smlouvy přecházela tato země 15 let – v Česku by podle autorů muselo nejprve dojít k řadě systémových změn.

O čem se diskutuje

  • Státní maturita, ale i osnovy a standardy otevírají otázku, co vlastně máme ve škole učit. V češtině seznamy autorů? K čemu? Není to jako učit dějiny králíkářství? Diskuse k blogu T. Feřteka.

Inspirace z praxe

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 19.-21.4. Gym.V.Makovského – konference „Počítač ve škole“ (Nové Město n.M.)
  • 19.4. NIDV – konference „CLIL“ (Olomouc)

  • 20.4. AIVD – seminář „Evropské sítě odborného vzdělávání a jejich fungování v  ČR“ (Praha)

  • 20.4. Fulbrightova komise – seminář „Standardy a jejich využití ve výuce – zkušenosti amerických učitelů“ (Praha)

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články