Co přinesl týden 16.‒22. 4. 2012
Klíčová témata týdne:
revize RVP ZV, testování žáků na ZŠ, kandidáti na post ministra školství
Výrok týdne:
„(…) Naše představa o hodnocení, například ty testy, je finální, ne formativní. Neučíme děti hledat správná řešení, ale rovnou je testujeme. Zkoušíme je z těch slovesných tříd a vzorů (mimochodem nejsou v osnovách dvacet let, ale málo se to ví) nebo je nutíme, aby říkaly synonyma ke slovu skromný…“
Z rozhovoru s O. Hausenblasem pro iDnes
Novinky (výběr ze zajímavých událostí):
- MŠMT se potichu a nenápadně zabývá v těchto dnech zásadními úpravami Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Vyhlásilo sice odborné diskusní semináře pro učitele (jejich přehled najdete v EDUkalendáři zde), na přihlášení byly ovšem pouhé 4 dny a všechny semináře se konají v jediném týdnu v pracovní době vyučujících. Mezi diskutované body přitom patří i sporné otázky, jako zavedení etické výchovy, výchovy k národní hrdosti nebo omezení sexuální výchovy. Zdá se, že po odchodu J. Dobeše se na ministerstvu rozhoduje a koná stále stejným způsobem.
- Na kulatém stole SKAV a EDUin s názvem „Co doopravdy říká o našem školství zpráva OECD“ se zástupci ČŠI a odborné veřejnosti shodli na tom, že učitelé potřebují metodickou podporu k tomu, aby mohli formativní hodnocení, po kterém volají experti OECD, vůbec provádět. Rozpory panují naopak v tom, zda plošné testování může plnit funkci nástroje formativního hodnocení a zda je možné, aby ČŠI plnila roli instituce, která bude podporovat rozvoj učitelů. Poslechněte si audionahrávky vystoupení řečníků. ČŠI vydala také vlastní článek, kde prezentuje svůj postoj k testování a oznamuje zahájení celonárodní diskuse.
- Scio provedlo porovnání výsledků žáků 9. tříd v testech v letech 2005 a 2011 a zjistilo, že žáci na testovaných školách se významně zhoršili v matematice a českém jazyce, zlepšili naopak v angličtině. Rozhovory s vybranými školami, kde se žáci plošně zlepšili, ukázaly, že změna nastala díky obměně učitelů, ve třídách bylo méně žáků, nadanější děti neodešly na víceletá gymnázia a ředitel školy měl jasný plán, jak se na kritické oblasti vzdělávání zaměřit. Čtěte zprávu zde.
- Debata o kandidátech na post ministra školství pokračuje – Radek John upřesnil pro ČT24, kdo novým ministrem nebude… Josef Dobeš v rozhovoru pro První zprávy vysvětlil, kterak slíbil prezidentovi, že bude bojovat za české školství, a kdo stál za mediální kampaní proti jeho osobě.
- Metodický portál RVP.cz, který provozuje MŠMT, nedostal dostatek peněz na proplácení článků a DUMů od učitelů. Od 21. 4. nejsou příspěvky honorovány. MŠMT přitom slíbilo na provoz portálu 3,5 milionu korun. Bude to znamenat postupný konec této oblíbené metodické podpory pro učitele?
- Doporučujeme zajímavý (byť dlouhý) blog o tom, jak jeden starosta malé obce hledal asistentku a otestoval si přitom, jakým způsobem připravuje škola „na život“: 21 uchazečů řešilo několik úkolů, uspělo v zásadě ve stylizování dopisu, zcela pohořelo při základní práci s Excelem, nedokázalo dobře navrhnout organizaci akce, neumělo řešit nestandardní problém, potýkalo se se základy ekonomického myšlení. Vítězkou se stala středoškolačka, která předčila několik magistrů i inženýrů.
O čem se diskutuje:
- Jak by mohla vypadat škola v roce 2050? Máme naději, že se bude lišit od té v roce 1950? Sledujte také zajímavou debatu pod článkem.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře):
- 23.-26. 4. MŠMT: Diskusní semináře k revizi RVP ZV (Praha)
- 24. 4. RAABE: Konference Vaše škola – Bludištěm paragrafů bez obav (Praha)
- 26. 4. CEDU: konference „ČESKÉ DĚTI A ANGAŽOVANOST. PROSPĚCH: dostatečný“ (Praha)
- 3. 5. CEDU: konference „ČESKÉ DĚTI A ANGAŽOVANOST. PROSPĚCH: dostatečný“ (Ostrov)