Co přinesl týden 8.–14. 4.
Témata týdne:
rodiče proti plošnému testování, MŠMT prodloužilo pokusné domácí vzdělávání na 2. stupni na neurčito, novela VŠ zákona čelí kritice, některé děti nemají na školní obědy
Výrok týdne:
„Přestože pětistupňová škála hodnocení může být skutečně nevyhovující pro některé skupiny dětí, např. velmi nadané, které se ve škole nudí a paradoxně mají horší známky než jejich méně talentovaní spolužáci, je to funkční a zaběhnutý model. Neexperimentujme s dětmi a nerušme to, co se většinově osvědčuje. I škola má svá pravidla a hodnotitelné výsledky.“ Anna Putnová v reakci na diskusi o možném zrušení pololetního vysvědčení
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Známkování a testy budí emoce: I letošní pokusné plošné testování (pro školy povinné) bude bojkovat řada rodičů. Jejich argumenty čtěte zde, prohlédněte si také starší videosestřihy z kulatých stolů věnovaných pro a proti plošnému testování. USA si na testování žáků zakládá, přečtěte si specifickou reakci amerického učitele rezignujícího na svoje povolání. K souvisejícímu tématu hodnocení dětí a známkování se vyjádřila také předsedkyně školského výboru PSP ČR Anna Putnová (viz výrok týdne výše) – snad by se při podobných výrocích hodila větší opatrnost, neboť vzato do extrému, mohly dnešní děti ve škole stále psát na hliněné tabulky, vždyť i ty se kdysi většinově osvědčovaly…
- Dvě konference, které by měly zajímat rodiče: Doporučujeme konferenci nazvanou Rodiče mluví do vzdělávání (19. 4.), která otevře například taková témata, jako jak poznáme dobrou školu nebo jaké přístupy k výuce dětí se nabízejí a proč je preferovat. Na Konferenci Odvahy a Dobrodružství (24. 5.) se zase můžeme zamyslet nad tím, zda jsme naše školní děti a děti vůbec nezbavili zcela možnosti přebírat odpovědnost za svoje činy a zda si eliminace všech možných rizik v životě nevybírá svou daň. Více najdete v EDUkalendáři.
- O výuce slohu se dlouho mluví, ale… Zatím žádná plošná změna na obzoru. Doporučujeme zamyšlení Matouše Hutníka nad tím, jaké typy textů naučí děti ve škole skutečně používat jazyk a myslet.
- Řešení stínového ministra školství: Marcel Chládek prezentoval svoje názory v Hyde Parku ČT24, dozvíte se například, jaká opatření by zavedl jako první v pozici ministra školství. Chládek často odkazuje na finské školství, k tomuto tématu doporučujeme přečíst názory profesora Y. Zhao z University of Oregon, který varuje před kopírováním cizích vzdělávacích systémů a odhaluje slabinu finského školství. Český výtah čtěte zde (zpráva č. 6), původní text zde.
- Novela VŠ zákona je nekvalitně připravená: Tvrdí Jiří Zlatuška, čtěte s ním podrobný rozhovor na toto téma. O reformě a dalších možných změnách (např. čtyřleté bakalářské obory, řešení situace VOŠ) hovoří v rozhovoru Petr Fiala.
- Opakujeme minulost, abychom řešili budoucnost? Doporučujeme inspirativní starší video Kena Robinsona, ovšem s českými titulky, které mapuje vývoj vzdělávacích paradigmat.
- Děti nechodí na obědy a nejí, protože na to jejich rodiče nemají peníze: Odhalil to náhodou průzkum, který si o školním stravování zadala jedna pražská základní škola. Ukázalo se, že dětí, které nejen že neobědvají, ale ani nesnídají a nesvačí, není zanedbatelné množství a radnice se na jejich stravování chce složit ve veřejné sbírce.
Inspirace z (a do) praxe
- Učitelé doporučují online dostupné nástroje do výuky: Vlastní iniciativa nezávislého sdružení učitelů a lektorů nabízí seznam online volně dostupných nástrojů pro výuku.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 15., 16. a 17. 4. Workshopy „Vize vzdělávání“ (Pardubice; Olomouc+Zlín; Brno+Ostrava+Praha)
- 15. a 18. 4. Kulatý stůl záměru projektu Kampaň proti rasismu a násilí z nenávisti (Praha)
- 20. 4. Učitelský summit (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v
EDUkalendáři.