bEDUin 16/2011

26. 4. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 18.-24.4.2011

Klíčová témata týdne:

zahraniční školy, maturita, kvalita vzdělávání, motivace žáků k učení, podpora talentů, smlouvy s rodiči, evropská olympiáda v přírodních vědách EUSO, projekt „Věda má budoucnost“

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Musí být učení mučení? Ministr školství nebo ředitel CERMAT například na nedávné konferenci HYL – Inovace ve výuce prohlásili, že studenti i rodiče se školy misejí trochu bát. Audio nahrávky z vystoupení řečníků konference si poslechněte v tiskové zprávě (dole) na webu EDUin. Ondřej Šteffl konfrontoval tento názor s  názory studentů skládajících Národní srovnávací zkoušky a  zjistil, že žáky učení baví mnohem víc, než učitelé předpokládají. V souvislosti s výroky Dobeše a Zeleného je zajímavé zjištění, že lidé, kteří učení pokládají za mučení, si v 82 % myslí, že většina ostatních je na tom stejně. Přečtěte si více výsledků z průzkumu! A tyto děti nejen že se rády učí, ale ještě navíc čtou.

  • Nepřekvapí, že audit prověřující financování maturit na CERMATu, který nařídilo MŠMT, zjistil vážná pochybení. S touto informací přichází samo ministerstvo v tiskové zprávě, minimálně její načasování v samém začátku ostrých maturit budí různé spekulace. Dá se považovat za správné rozhodnutí ministra školství spustit maturity, přestože veřejně v tiskové zprávě prohlašuje, že to je předražený a špatně připravený projekt? Alternativu k drahému modelu státních mauturit začala vyvíjet společnost Scio – Maturita 21 je postavena na zahraničních zkušenostech, které si na webu můžete prostudovat, a jejím cílem je, aby odpovídala požadavkům 21. století. Studenti mají proto například při zkoušce přístup na internet a řeší reálné komplexní úkoly ze života. Scio dokládá, že jejich model maturit se realizuje mezinárodně.

  • Maminka je hodná – s tatínkem je zábava. Oba lžou. Zjednodušeně část výsledků průzkumu hodnotové orientace dětí na základních školách. Polovina dětí si také myslí, že na ně nemají rodiče čas a jen třetina dětí má za to, že mu učitel/ka důvěřuje.

  • SKAV u příležitosti konání konference Autonomie, odpovědnost, kvalita uveřejnil překlad části studie McKinsey How the world’s most improved school systems keep getting better (Jak se systémy, které se ve světě nejvíce zlepšily, stále zlepšují). Dočtete se o osmi nejdůležitějších zjištěních, např. že výsledky žáků v jakémkoliv systému je možné zlepšit již za 6 a méně(!) let. Překlad nabízí základní argumenty a informace.

  • Novela školského zákona možná „osladí“ život zahraničním školám natolik, že do nich nebudou moci chodit čeští žáci. Jaké podmínky stanovuje nově ministerstvo školství?

  • Je alarmující, nakolik se ve veřejnosti vžil pokřivený výklad reformy školství na „vědomosti nejsou už důležité“, jak dokládá i blog Ondřeje Blažka Pozor na moderní vyučovací metody à la RVP.

Inspiraxe z praxe

  • Co jsou ekouni a jak jejich vyplácení motivuje žáky na poděbradském EKO Gymnáziu? A proč proti vnější motivaci brojí odborníci, jako psycholožka Jana Nováčková na TED videu?

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 26.4. Křest knihy – Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. (Praha)

  • 26.4. CEDU – konference Žákovský parlament ve školní praxi (Hr. Králové)

  • 28.4. FF UK – Debata o návrhu nového zákona o VŠ (Praha)

  • 28.4. SKAV a EDUin – Kulatý stůl: Stačí na cestě za ukázněnou třídou jen „utahovat šrouby“? (Praha)

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články