Co přinesl týden 23.‒29. 4. 2012
Klíčová témata týdne:
revize RVP ZV, prázdný post ministra školství, maturitní zkouška, zápisné na VŠ
Výrok týdne:
„Diskuse neprobíhá v žádném utajení, pracovní skupiny připravily pracovní materiál a tento pracovní materiál chtějí nyní konzultovat s dalšími pedagogy. (…) Všichni občané České republiky budou mít možnost zapojit se do této diskuse, která se plánuje na květen.” Jiřina Tichá, ředitelka odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT, o revizi RVP ZV v rozhovoru pro Radiožurnál (31. minuta)
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Na MŠMT proběhly diskusní semináře s učiteli o úpravách Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), o výsledcích debat zatím ministerstvo neinformovalo. EDUin získal informaci o změnách v sexuální výchově a shrnuje dosavadní průběh úprav RVP ZV a dosud známé, skoupé informace z MŠMT. Zdeněk Slejška v rozhovoru pro Radiožurnál (31. minuta nahrávky) kritizuje to, že MŠMT nepřizvalo k debatě již zpočátku odborníky na kurikulum, nevysvětlilo cíle úprav a nezveřejnilo analýzu RVP, která by odůvodňovala předložené změny. Oponovala mu Jiřina Tichá z MŠMT.
- Učitelé si stále více stěžují na zhoršující se chování dětí ve škole a tvrdí, že děti nemají o učení zájem, rodiče se o školu nezajímají a učitelé jsou stále častěji šikanováni. Porovnejme s dalšími zprávami: na Slovensku běží reality show ze školního prostředí – Trieda 9.A. Vladimír Burjan komentuje, proč žáky vstoupující do tohoto projektu škola nebavila a kdo za to může. Pavlína Hublová v blogu porovnává přístupy dvou učitelek a dopady jejich jednání na žáky, které se „táhnou“ až na 2. stupeň. A do třetice 5 kroků k efektivní škole z amerického prostředí – je to až taková utopie?
- Správní soud dosud nevyřídil 8 žalob loňských maturantů na průběh a výsledky maturitní zkoušky. Nové maturity jsou již přitom za dveřmi a CERMAT vydal pozoruhodného Žákovského průvodce maturitní zkouškou 2012, který má „jednoduše“ na 21 stranách vysvětlit maturantům, o co vlastně půjde. O image státních maturit na sociálních sítích se ministerstvu za necelý milion postará soukromá firma Honeypot, s.r.o.
- MŠMT by mohl vést profesor Petr Fiala. Radek John post ministra školství komentoval pro Mf Dnes: „Každý sebevrah, který do toho půjde, je dobrý.“
- Studentům na VŠ hrozí zápisné – Tomáš Feřtek vysvětluje, proč na rozdíl od školného je zápisné špatným krokem. Daniel Münich publikoval několik jasných kroků, jak zefektivnit financování vysokých škol – ideální podklad k diskusi pro budoucího ministra. K tématu doporučujeme blog O. Šteffla o tom, jak se v zahraničí rozpadá monopol s vysokoškolskými tituly.
- OECD doporučuje České republice vytvořit kurikulum pro děti ve věku 0-3 roky a doplnit tak Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Inspirace z praxe
- Centrum občanského vzdělávání vydalo novou publikaci „Výchova k občanství: Doplňující koncepce k současnému kurikulu“ (ke stažení zde). Autoři v předmluvě uvádějí: „Zda (publikace) přispěje i k revizi výchovy k občanství v závazných kurikulárních dokumentech, které dosud obsahově trpí absencí konsenzuálně sdíleného smyslu oboru a vykazují proto rysy nekoncepčnosti, si autoři netroufají odhadnout.“
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 3. a 9. 5. CEDU: konference „ČESKÉ DĚTI A ANGAŽOVANOST. PROSPĚCH: dostatečný“ (Ostrov a Brno)
- APERIO: přednáška s diskusí – Jak funguje domácí škola? (Praha)
- 11. 5. Naučné středisko ekologické výchovy Kladno – Čabárna, o.p.s: „Konference pedagogů“ (Kladno)
- 11. 5. konference „Autoři, knihy, knihovny, technologie, právo, věda a etika v době internetu aneb Pokus o mapování problému“ (Praha)