Co přinesl týden 15.–21. 4.
Témata týdne:
řízení škol obcemi a kraji čelí kritice, alarmující výsledky průzkumu životního stylu českých žáků, vzdělávací potenciál knihoven, školky se staly politickým tématem, MŠMT podává do vlády návrh na zřizování dětských skupin, MŠMT předkládá otázky do diskuse na téma vzdělávacích standardů
Výrok týdne:
„Odstraněním odvětvového řízení školství jsme na jedné straně odbourali fungující systém a dnes díky špatnému svědomí mlčíme o tehdejších kritických hlasech, avšak na druhé straně bylo jistě vážně očekáváno, že to budou ti nejbližší v obci – starostové, radní a zastupitelé, kteří si budou svoje školy hýčkat, pečovat o ně a brát je jako statek v obci nejcennější.“ Václav Trojan, vedoucí katedry Centra školského managementu PedF UK k tématu „ředitelských konkurzů“
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Osvědčují se kraje a obce v řízení škol? V Rakousku se ředitelé škol stěhují podle toho, jaká politická strana ovládla po volbách zastupitelstva, a ředitelé jsou nuceni, aby byli jejich členy. Někteří kritici českých poměrů tvrdí, že zavedením šestiletého funkčního období ředitelů, o jejichž výběru rozhodují kraje a obce, se pomalu blížíme k tomuto problematickému modelu. Nabízíme ke čtení polemiku, kterou rozpoutaly loňské články Václava Trojana, vedoucího katedry Centra školského managementu na PedF UK, a Jiřího Stárka, ředitele školy a předsedy AZUŠ ČR Praha, a na něž reagoval Petr Vokáč z MŠMT, který tvrdí, že šestileté období je rozumný kompromis. Poslední reakci Jiřího Stárka na tuto myšlenku najdete zde. Polemika spadá pod diskusní téma na www.ceskomluvi.cz o tom, kdo má řídit školy.
- Televizní a počítačová generace dětí na lécích? Nový průzkum Českého zdravotnického fóra odhalil alarmující údaje: polovina starších žáků bere léky na bolest, ale i na hubnutí a úzkost, z nich 15 % dívek a 14 % chlapců pravidelně; dietu drželo již 35 % chlapců a 75 % dívek v 9. třídě; 90 % páťáků tráví u počítače až dvě hodiny, u starších žáků je to až pět hodin denně… Rodiče mívají iluzorní pocit, že dítě sedící doma u počítače nebo televize je automaticky v bezpečí. Na toto téma doporučujeme článek o marketingovém zneužívání dětí v dětských televizních pořadech – Alice Junková, studentka Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, představuje svůj výzkum a rozebírá dětský pořad TV Barrandov Animáček. Problém s nedostatečným pohybem dětí i dospělých má řešit také nová kampaň několika ministerstev s názvem Česko sportuje.
- Nevyužitý potenciál knihoven: Centrum občanského vzdělávání MU v Brně zkoumalo, jaký je potenciál veřejných knihoven při vzdělávání občanů. Ukázalo se, že občané deklarují větší zájem o vzdělávací aktivity, než předpokládají a nabízejí knihovníci. Zpráva nabízí tipy, jak takové vzdělávání úspěšně realizovat a jak dospělé zaujmout, ale zároveň i využít jako autory přednášek, debat apod. Inspirativní video o využití knihoven v Polsku najdete zde.
Inspirace z (a do) praxe
- MŠMT pro výuku dětí a žáků cizinců: MŠMT připravilo několik podpůrných materiálů pro učitele, kteří vyučují děti a žáky cizince od mateřské až po střední školy: novou on-line metodiku práce s těmito dětmi, seznam doporučených učebnic a obecné informace, jaké rozvojové programy a další podporu mohou školy využít.
- Mezinárodní sbírka filmů o umění, architektuře a moderní literatuře: The Roland Collection of Films on Art představuje komplexní mezinárodní sbírku filmů o umění, architektuře a moderní literatuře, které jsou nabízeny po celém světě. 400 filmů je zdarma, v květnu budou další čtyři desítky zajímavých filmů zpřístupněny bezplatně.
- Vzdělávání „mimo školu“: V Žatci proběhla přednáška organizovaná petičním výborem Žatec proti neonacistům a Regionálním muzeem K. A. Polánka. Jejím hostem byl dr. Toman Brod, významný český historik a muž, který přežil za druhé světové války pobyt v Terezíně, Osvětimi i Gross-Rosenu a prošel Mengeleho selekcí. Sledujte video, které lze využít pro výuku. O možnostech vzdělávání mimo školu hovoří v Science Café také Ondřej Šteffl.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 24. 4. Workshop „Vize vzdělávání“ (Jihlava)
- 25. 4. Science on Stage – Věda na scéně (Polsko/Německo)
- 29. 4. Seminář Povaha změny: K dynamice vývoje komplexních společností aneb co nás zřejmě nemine (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v
EDUkalendáři.