bEDUin 17/2011

2. 5. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 25.4.-1.5.2011

Klíčová témata týdne:

přijímací zkoušky, státní maturita, novela školského zákona, platy učitelů, standardy předškolního a základního vzdělávání, novela VŠ zákona, dotace EU do školství, přijímání zaměstnanců na MŠMT, matematická gramotnost

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Školstvím stále hýbou maturity: CERMAT vydal Žákovského průvodce maturitou a v novele školského zákona se ministerstvo nenápadně pokouší omezit dohled veřejnosti nad kvalitou státní maturity. Scio upřesňuje zprávu z posledního bEDUina o Maturitě 21: Maturita 21 není alternativou ke státní maturitě. Je designovaná pro profilovou, školní část maturit, tudíž nemá státním maturitám nijak konkurovat či je nahrazovat. Přesto mohou být některá srovnání užitečná: zatímco například státní maturitu stráví student s papírem a tužkou, u Maturity 21 řeší komplexní úlohy s využitím internetu.

  • Zdají se vám televizní spoty na maturitu příšerné? Zkuste něco jiného – reklamu na matematiku. Matematická gramotnost se bude ostatně testovat již v dalším PISA šetření, tak se obliba matematiky u žáků stane důležitým tématem. Mimochodem – přečtěte si vtipný pohled na vývoj testování matematiky v USA.

  • Začaly přijímací zkoušky na střední školy, ale kromě gymnázií bere většina škol žáky jen podle známek na vysvědčení. Ze ZŠ vychází slabé ročníky a podle ÚIV nastoupilo loni na SOŠ a učiliště o 16 000 žáků méně než před rokem. Naopak o osmiletá gymázia je zájem obrovský, nastupuje na ně již 10 % dětí ze ZŠ a úroveň výuky na základních školách tak dramaticky klesá, dětem chybí „tahouni“ a motivace. V některých krajích převyšuje poptávka po studiu na 8letých gymnáziích až 10 x počet volných míst. Školy navíc kritizují systém 3 přihlášek, který je administrativně náročný a drahý. Vysoké školy hlásí, že maturitu dnes může dostat každý, což degraduje její hodnotu.

  • I když nemáte možnost účastnit se kulatých stolů SKAV a EDUin, můžete si nyní přehrát jejich kompletní záznam. Posledním tématem byla například kázeň na základních školách.

  • 59 % dětí z evropských zemí má profil na sociálních sítích a české děti patří mezi ty, které mají jeden z největších rozsahů online aktivit na internetu. Taková a další zjištění přinesl unikátní výzkum EU Kids Online II financovaný z programu Evropské komise Safer Internet. Výzkum také prokázal, že dovednosti dětí v užití internetu jsou poměrně solidní. Nabízí se tak asociace se zkušeností učitele a experta na IT technologie Terry Freedmana, který na svém blogu říká: Nechte starší děti, aby učily informatiku ty mladší!

O čem se diskutuje

  • MŠMT připravilo další standardy, tentokrát pro předškolní vzdělávání. Potřebujeme podrobněji vědět, co má ovládat dítě před vstupem do 1. třídy, nebo nám stačí RVP? O RVP ZV kritizovaném v blogu O. Blažka, jsme psali minule – a jak jej nyní v reakci na blog obhajují diskutující na Metodickém portále?

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 3.5. DROP in, o.p.s. – seminář Charakteristika a způsob práce s cílovou skupinou dětí a rodičů (Praha)

  • 4.5. International Montessori School of Prague – seminář s legendou Montessori – Sonnie McFarland (Praha)

  • 4.5. CEDU – konference Žákovský parlament ve školní praxi (Plzeň)

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články