Co přinesl týden 30.4.‒6.5. 2012
Klíčová témata týdne:
jmenování ministra školství, maturitní zkouška, výměna tiskového mluvčího na MŠMT, propadáme se v ICT gramotnostech (+ stručný souhrn), výsledky revize ICT v RVP ZV
Výrok týdne:
„Jedině decentralizace a osobní zodpovědnost dovoluje učitelům využívat vlastní úsudek a pomáhá formovat podnětný vzdělávací systém, v němž má smysl aplikovat inovativní nápady a učitelé mohou být vnímáni společností jako něco významného a cenného. Většina učitelů si vybírá povolání proto, aby mohli měnit svět k lepšímu. V systému, který odměňuje za stejnost, to není možné. (…) Federální ministerstvo školství USA provádí velmi chybný experiment. Existuje stále více důkazů o tom, že prosazovaná metodika pro všechny stejné na standardy orientované výuky likviduje osobní nasazení žáků i učitelů a redukuje výukové aktivity na procvičování schopnosti správně odpovídat na testové otázky.“
Peter Smagorinsky z The University of Georgia na téma plošného testování žáků v USA – citát v překladu z článku B. Brdičky „Problémy standardizace podle Socola“
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Většinou pozitivně přijala veřejnost jmenování Petra Fialy ministrem školství. Prohlédněte si reportáž ČT a poslechněte první vyjádření nového ministra, na nichž je sympatické, že na rozdíl od svého předchůdce jsou zdrženlivé a díky tomu i důvěryhodnější. O tom, jak by měl Petr Fiala řešit situaci vysokých škol a jak se mu povede ve vládě jako nestraníkovi, debatovali na Radiožurnálu rektor ČVUT Václav Havlíček a Tomáš Feřtek z EDUinu. Nový ministr by se měl přednostně věnovat otázce evropských fondů, financování vysokých i dalších typů škol, plošnému testování nebo například revizi RVP ZV – konstatoval EDUin a Tomáš Feřtek témata a nelehkou situaci ministra dále rozvádí v článku pro HN.
- Rodiče žáků, které by podle rozhodnutí bývalého ministra Dobeše měly projít plošným testováním, oslovili otevřeným dopisem MŠMT a ČŠI a žádají v petici nového ministra školství o změnu testování na výběrová šetření. Michal Kašpárek nabízí na svém blogu zamyšlení nad tím, zda testování u dětí podpoří trend průměrnosti a strach z neúspěchu.
- Začaly státní maturity, všichni žáci napsali písemné práce z češtiny. Sledujte rozhovor ve Studiu 6 ČT24 s ředitelem Cermat Pavlem Zeleným o hlavních změnách v novém ročníku maturit, o hackerském útoku na server novamaturita.cz nebo o tom, zda je 16 % gymnazistů volících si těžší úroveň maturity málo, nebo hodně. Podle T. Feřteka podporují současná zadání písemných prací mechanické vytváření textů namísto kultivace přemýšlení. Cermat je v tom ale dle něj nevinně – čtěte článek pro Mf Dnes a blog „Jak jsem zkoušel napsat maturitní písemku“.
- Za školní dobročinnost, ať už má charakter finančního daru, nebo nezištné činnosti či projektu, mohou být letos poprvé oceněni studenti, učitelé či spolupracující rodiče v ceně VIA BONA. Tu vyhlašuje Nadace VIA společně s Nadací THE KELLNER FAMILY FOUNDATION. Nominovat dárce je možné do 8. června.
- Na zahraničních univerzitách běžné, v českém prostředí zatím výjimečné – konference „Tvořte a spolupracujte jinak“ představí zkušenost Přírodovědecké fakulty UK v Praze, která začala využívat Google aplikace pro svých více než 7000 studentů a zaměstnanců. Google aplikace jsou pro školy zdarma a dokáží spolupráci a komunikaci značně zefektivnit. Konference se konají v Praze (15. 5.) a Brně (23. 5.), více informací najdete na www.tvortejinak.cz.
Inspirace z praxe
- Jak v jedné škole změnili postoj jednoho dítěte aneb jak na rasismus jinak než poučkami. Čtěte zkušenost Zdeňka Broma.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 9. 5. CEDU: konference „ČESKÉ DĚTI A ANGAŽOVANOST. PROSPĚCH: dostatečný“ (Brno)
- 10. 5. APERIO: přednáška s diskusí – „Jak funguje domácí škola?“ (Praha)
- 11.-12. 5. Národní konference eTwinning (Praha)
- 15. 5. konference „Tvořte a spolupracujte jinak“ (Praha)
- 15.-16. 5. konference „Proměny výchovy aneb obecná porada o nápravě věcí lidských“ (Praha)
- 18. 5. PŠL: Konference „Dobrodružství. Chvála kroků do neznáma.“ (Praha)