Co přinesl týden 21.–27. 5. 2012
Klíčová témata týdne:
maturity, testování, omezení akreditace plzeňským právům
Výrok týdne:
„Spíš bych řekl, že se [kvalita nových studentů na VŠ] mění, než zhoršuje. Mění se motivace, už nevidíme tak často úzký zájem o jeden konkrétní obor, jak tomu bylo dřív. Ale nestěžoval bych si. Když chce tolik lidí studovat a nakonec si s titulem nachází uplatnění, měli bychom se soustředit spíš na to, aby vzdělání bylo co nejkvalitnější, než abychom přemýšleli, jak ho omezit.“ ministr školství Petr Fiala v rozhovoru pro LN
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Nejrůznější problémy v maturitních testech v blogu shrnuje Tomáš Feřtek a dává k úvaze, zda lze chyby považovat za banální, či vážné. K tématu maturit ještě doporučujeme článek z LN o pojetí maturitních písemek z češtiny a metodice jejich hodnocení.
- Generálka plošného testování se zatím moc nepovedla – vážné problémy komentuje Janek Wagner. Přečtěte si také kritické komentáře ze škol, které získává ČŠI prostřednictvím anket. Iniciativa rodičů brojících proti testování byla označena za hysterickou – Tomáš Feřtek argumentuje, proč jsou podle něj obavy z plošných testů na místě. Odborný pohled na rizika testování nám v dialogu pro ČRo 1 nabídl Petr Suchomel (ČŠI) a Ondřej Šteffl ze společnosti Scio.
- Organizace a fyzické osoby, které pomáhají druhým rozvíjet dovednost řízení vlastní vzdělávací a profesní dráhy, mají poslední příležitost přihlásit se do soutěže Národní cena kariérového poradenství 2012. Více zde.
- Scio prezentovalo srovnání výsledků žáků na středních školách v letech 2005–2011. Ty potvrzují některá podezření, např. že za stejný výkon dostávají dívky jiné známky než hoši, nebo jiné známky žáci na gymnáziích a odborných školách. Žáci s nejhoršími výsledky v testech Obecných studijních předpokladech se hlásí na pedagogické obory. Podrobné info zde, informační grafika zde.
- Děti, které denně v předškolním věku poslouchají pohádky, jsou ve svém řečovém vývoji o rok až rok a půl vyspělejší, tvrdí bratislavská studie Koncepcia využitia rozprávky u detí v predškolnom veku.
- Alena Zemančíková odhaduje a průzračně jednoduše popisuje dopady plánované reformy financování regionálního školství, kterou ministr Fiala v původní podobě zastavil. Jak bude vypadat nový návrh reformy zatím nevíme.
- MŠMT organizuje projekt, v němž soukromé firmy zaplatí školám zavedení etické výchovy jako samostatného předmětu do výuky, případně rozšíření stávající výuky. V popisu spolupráce se mmj. uvádí: Další, nefinanční spolupráce mezi školou a společností bude předmětem vzájemné dohody těchto dvou subjektů. Seznam firem není nikde uveden.
Inspirace z/do praxe
- Advokátka Klára Samková doporučuje učitelům svou novou knihu Romská otázka. Popírá v ní některé zažité představy o tom, jak motivovat Romy ke vzdělávání, a vysvětluje čtyři velká romská traumata. Předmluvu napsali Fedor Gál a Cyril Höschl. V této souvislosti doporučujeme pozoruhodný rozhovor s Ladislavem Němcem z MŠMT o začleňování znevýhodněných dětí do hlavního vzdělávacího proudu.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 31. 5. konference Rozvoj školy a supervize (Kamenický Šenov)
- 31. 5. konference Testováním ke kvalitě vzdělávání 2012 (Praha)
- 31. 5. Prezentace a diskuse Fulbrightovy výměny učitelů: můžeme se vzájemně poučit? (Praha)
- 2. 6. Semináře v rámci projektu CLIL do škol (Brno)
- 6. 6. konference Otevřeme školu svobodnému ICT (Ostrava)