beduin 21/2012

4. 6. 2012
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 28.5.-3.6.

Klíčová témata týdne

maturity, výzkum postojů českých středoškoláků, jednotná zkouška pro učně

Výrok týdne

„Výzkum přináší v mnohém znepokojivé výsledky a potvrzuje trendy, které naznačila předchozí šetření a výstupy dalších projektů. (…) Zdá se, že studenti jsou silně ovlivňováni médii a poměrně snadno slyší na zdánlivě jednoduchá řešení,“ Karel Strachota (Člověk v tísni) o výzkumu mezi teenagery

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

 

  • Napíšete test a zkoušející vám sdělí, že jste neuspěl, víc nic. Takovou situaci připomíná kauza s maturitními písemkami – maturanti obdrželi jen bodové hodnocení, případně stručný komentář, který není srozumitelný. Znemožňuje jim to odvolat se proti výsledkům, pokud s nimi nesouhlasí (více zde, návod na odvolání zde). CERMAT tvrdí, že studenti více podkladů nepotřebují. Z právního stanoviska, které má EDUin k dispozici, vyplývá, že by postup CERMATu mohl být označen za protiústavní, protože znemožňuje faktickou přezkoumatelnost hodnocení. Přečtěte si také praktické postřehy ředitele gymnázia, který žádá po ministrovi Fialovi vysvětlení, a blog Tomáše Feřteka. Za pozornost stojí i fakt, že ke kauze maturita se takřka nevyjadřují akademici.
  • Ve stínu maturit odstartovaly jednotné zkoušky pro učně, zatím pro školy dobrovolné. Ohlasy ze škol na tento projekt jsou dosud pozitivní. Profesní sdružení vyvíjejí na českou vládu v současnosti tlak, aby učňovské vzdělání bylo mnohem více provázáno s reálnou praxí v podnicích.
  • Člověk v tísni provedl v rámci programu Jeden svět na školách výzkum postojů českých středoškoláků. Průzkum potvrdil, že teenageři se radikalizují jak ve vztahu k menšinám, tak např. co se týče volebních preferencí. O výzkumu píše i aktuální vydání Respektu (č. 23/2012, část článku zde).
  • „Romské děti jsou v průměru stejně chytré a nadané jako děti neromské, jen mají v důsledku staletého útlaku, vyčleňování, nevraživosti a předsudků nestejné startovací podmínky.“ říká Anna Šabatová a kritizuje názory poslankyně Emmerové (ČSSD) o umisťování dětí do praktických škol. Sociolog Karel Čada zase vyvrací tvrzení MŠMT o tom, že neexistují relevantní data o nadměrném počtu romských dětí ve „zvláštních“ školách.
  • Otázku, jak zefektivnit učení dětí, vyřešila jedna anglická škola tak, že přestala děti dělit podle schopností a ustoupila od soutěžně pojatého vyučování. Spolupracovala přitom s univerzitou v Cambridge a vydala o své zkušenosti publikaci Creating Learning Without Limits. K tématu zefektivnění výuky doporučujeme také článek o metodě výuky matematiky podle Milana Hejného.


O čem se diskutuje

  • Prohlédněte si, jak vypadá konkrétní hodnocení písemné práce maturanta, který dle CERMATu u písemky neuspěl. Pod článkem poutavá diskuse (nejen) češtinářů, včetně alternativních hodnocení téže práce. Diskuse o způsobu hodnocení maturitních písemek také zde pod článkem.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

5. 6. diskusní večer České školství po Dobešovi (Praha)

6. 6. konference Otevřeme školu svobodnému ICT (Ostrava)

7. 6. CERGE-EI: „Dopad vzdělanosti na hospodářský růst a deficity důchodového systému“ – think tank IDEA (Praha)

12. 6. MŠMT: seminář „Vícejazyčnost a priority jazykového vzdělávání“ (Praha)

14.-16. 6. letní škola „Osobní a osobnostní rozvoj učitelů z mateřských škol“ (Bedřichov)

14. 6. konference Přístupy k začleňování cizinců do škol – saská inspirace (Praha)

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články