bEDUin 22/2012

11. 6. 2012
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 4.–10. 6. 2012

Klíčová témata týdne:

odvolání ředitele CERMATu, stažení návrhu zákona o VŠ, audit procesů OP Vzdělávání ke konkurenceschopnosti spravovaného MŠMT ukázal jeho zbytečnou složitost

Výrok týdne:

„Ja jsem minuly rok popisoval oblibenou cast mesta ve kterem ziju. Snazil jsem se pouzivat co nejmene souveti a krkolomnych vet. Hlavni pro me byla jednoduchost a eliminovani slov a vet ve kterych se da udelat chyba. Delaljsem to stylem: tam stojí dva velké domy a blok od nich stoji velka lipa. Chvilemi jsem se i trochu stydel za to co a jak pisu ale vedel jsem ze s tim narozdil od uvazujicich a vypravejicich spoluzaku na 100% uspeju. Nakonec jsem uspel na 95%. Při generalce na maturitu jsem popisoval lednicku a to bylo jeste lepsi.“ Citát (autor: Kimmy666, 8. 6. 2012, 10:43 hod.) z diskuse na serveru iDnes pod článkem Přemýšlivý a chytrý sloh: u státní maturity za pět

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Problém s centrálním hodnocením písemných prací z češtiny odkazuje k několika otázkám, které celou kauzu přesahují: například máme žáky i do budoucna zkoušet ze schopnosti vytvořit několik konkrétních slohových útvarů, nebo nás bude více zajímat schopnost maturanta vyhodnotit informace, propojit je do smysluplného celku, věcně a jazykově kultivovaně argumentovat a vytvořit text, který bude mít nejen minimum chyb, ale také hlavu a patu a nějaký hlubší smysl, než je popis výroby palačinek? Případně chceme od absolventů středních škol něco jiného – a co vlastně? Kauzu s písemnými pracemi a jejich centrálním hodnocením shrnuje Tomáš Feřtek v blogu a cituje dopis pocházející z CERMATu, který dokládá zvláštní praktiky zmíněného ústavu. Proč mají s písemkou potíže jedničkáři, ptá se také Martin Rychlík z České pozice.
  •  

  • Ekonomové z think-thanku IDEA při CERGE-EI vyčíslili, že pokles vzdělanosti české populace stojí stát ročně 169 miliard Kč. Pointa celé informace ovšem tkví v tom, že ekonomické dopady na HDP jsou „vidět“ s obrovským zpožděním, jak vysvětluje Daniel Münich, a to si obtížně představujeme, stejně jako si obtížně představujeme celkovou částku 13 500 mld. Kč, o níž je ve studii IDEA řeč. Problémy se pak nejeví jako akutní a jejich řešení je stále odkládáno.
  •  

  • Základní školy mají katastrofálně málo peněz v „šuplíku“ ostatní neinvestiční náklady, a proto začínají mít potíže i s nákupem základních pomůcek. Sledujte vystoupení Hany Stýblové, předsedkyně Asociace základních škol.
  •  

  • Ombudsman Pavel Varvařovský si nechal zpracovat výzkum, který potvrdil nepřímou diskriminaci romských dětí v přístupu ke vzdělávání. Ačkoli se podíl romské populace v České republice pohybuje v rozmezí 1,4 – 2,8 % obyvatel, romské děti tvoří 32 % žáků základních škol praktických. Vládě ochránce doporučuje, aby předložila Poslanecké sněmovně návrh změny zákona, která by jednoznačně zakotvila přednost integrace všech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných základních školách. Pozoruhodná je v této souvislosti argumentace Dagmar Navrátilové, poslankyně za Věci veřejné, která s doporučením polemizuje.
  •  

  • Poslechněte si zajímavou diskusi odborníků (Straková, Greger, Suchomel, Chalušová) věnovanou argumentům pro a proti plošnému testování žáků v 5. a 9. třídách.
  •  

  • MŠMT zahajuje online diskusi k návrhu „Strategie základních gramotností“. Potrvá jen do konce června, kromě ní se koná již jen jediný diskusní seminář, a to 12. 6. 2012 na MŠMT.
  •  

  • O zapojení ČR do mezinárodních aktivit spojených se vzděláváním máme obvykle jen málo informací. Trochu více sděluje Newsletter o evropských záležitostech, který mmj. také nabízí na str. 16 kalendárium mezinárodních akcí.
  •  

  • Přes devět milionů čínských studentů se zúčastní jednotné zkoušky pro přijetí na univerzitu. Studenti se biflují až 16 hodin denně a někteří jsou napojeni na kapačky, aby se připravili ve zdraví. Neúspěch si prý nemohou dovolit.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 12. 6. MŠMT: diskusní seminář Národní strategie podpory základních gramotností v základním vzdělávání (Praha)
  • 14. 6. konference Přístupy k začleňování cizinců do škol – saská inspirace (Praha)
  • 21.-22. 6. 1. dětská vědecká konference (Praha)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články