Co přinesl týden 11.–17. 6. 2012
Klíčová témata týdne:
maturitní písemky, generálka testování u konce, učitelé mohou využít Norské fondy pro svoje další vzdělávání
Výrok týdne:
„Pro některé školy je RVP jen kus papíru (a stejně tak ŠVP). (…) Kde je jistota, že by to s tímto dokumentem bylo jiné? Jinými slovy: nebylo by lepší zapracovat vše podstatné do RVP a tlačit tak na školy, aby s tímto dokumentem začaly lépe pracovat? Tím naznačuji, že mi tento dokument připadá zbytečný. Také mám z dokumentu pocit, že by to opět mohl být papír, který propadne až k učitelům a naloží jim další povinnosti – samozřejmě aniž by se nějak dotkl „těch horních vrstev“ – mám na mysli vysoké školy, které se věnují přípravě učitelů; zřizovatele, kteří ředitelům nakládají další a další tabulky; ředitele, kteří pro samé papírování nemají čas cokoli ve výuce na své škole ovlivnit. Nemělo by se tedy začínat na všech frontách? Bohužel toto z dokumentu podle mého moc nevyplývá.“ Citát z diskusního příspěvku Pavlíny Hublové (17. 6., 19:11:27 hod.) k dokumentu Strategie základních gramotností, kterou k diskusi na RVP.cz předložilo MŠMT
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Školy, které se zaměřují na spolupráci s rodiči svých žáků, mají nyní k dispozici aktualizovaná kritéria s komentáři, jak může vypadat jejich kvalitní naplnění. Přečtěte si aktualizovaná kritéria značky Rodiče vítáni.
- CERMAT je místem, kterému kraje předávají k přezkoumání sporné písemky, proti nimž se maturanti odvolávají. Odvolání je již více jak 2000. Situaci kolem hodnocení písemek vysvětluje Jiří Zíka, pověřený vedením CERMATu – podle něj je vše v zásadě pořádku. Pozoruhodný je také rozhovor s hodnotitelem CERMATu, Vladimírem Stanzelem, který vysvětluje svoje vidění sporu o hodnocení písemek. K tématu doporučujeme blog Davida Gregera z Univerzity Karlovy, který se věnuje objektivitě hodnocení (nejen) maturitních písemek a popisuje odlišnou situaci na Slovensku. Čeští politici pozapomněli, že ještě loni stáli pevně za výroky Josefa Dobeše a maturitnímu modelu bezmezně věřili, zatímco dnes mnozí volají po jeho zrušení. Premiér Nečas chce maturitu proměnit, ale v zásadě hodlá opakovat stejné chyby – situaci komentuje Tomáš Feřtek (více také v tiskové zprávě EDUin). Nečas byl za svoje alibistické výroky tvrdě kritizován médii.
- Generálka plošného testování skončila, ČŠI publikovala výsledky. Komentář z diskuse: Zajímavá čísla, hezké grafy – a co jako? ČŠI v textu uvádí řadu opatření do dalšího roku – měla by nás zajímat, jednou bude testování nejspíš povinné.
- O testování se debatuje také ve veřejné diskusi k dokumentu Strategie základních gramotností, který předložilo MŠMT. Diskutující vyčítají ministerstvu, že k RVP přibude další, systémově nezačleněná, složka vzdělávání. Přitom samotný vznik koncepce absolutně nezaručuje, že ji učitelé budou umět naplnit, neboť není zajištěna jejich odborná příprava ani finanční rámec zavedení koncepce. Dokument si můžete prostudovat zde, diskuse probíhá zde. 1. června byl přitom spuštěn ministerský projekt za 84 milionů Kč, v němž se mají učitelé naučit rozvíjet gramotnosti svých žáků – projekt je kritizován například za to, že dubluje již vytvořené a školami využívané nástroje.
- Co má škola vlastně učit? Máme opravdu jasno? Doporučujeme dva blogy na toto téma: Marek Vácha (nejen) o výuce přírodopisu bez přírody a Miloš Rathouský o 4K. Otázka není jen CO, ale i JAK…
- V této souvislosti si prohlédněte, jak vypadá test z českého jazyka, kterým je přezkušován žák 4. třídy na jedné ZŠ. Test jsme získali od rodiče spolu s výňatky ze ŠVP školy, kde se to jen hemží kompetencemi a komplexní komunikativní výchovou…
- Speciální pedagogové nesouhlasí s návrhem ombudsmana vzdělávat většinu populace v běžných ZŠ. Zasazují se o existenci praktických škol jako míst, která mají pomoci dětem vyrovnat handicap – a to právě zatím naše běžné základky neumí, říká v rozhovoru speciální pedagog Martin Odehnal.
- Bude ředitelem školy pro sluchově postižené poprvé v historii neslyšící manažer? Více zde.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 21. 6. Co očekáváme od nového ministra v oblasti regionálního školství? – Kulatý stůl SKAV a EDUin (Praha)
- 21.-22. 6. 1. dětská vědecká konference (Praha)