bEDUin 24/2013: MŠMT nechce dělat velká systémová opatření, se standardy se nejspíš bude čekat

17. 6. 2013
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 10.–16. 6.

Témata týdne:

Kampaně o cílech vzdělávání jsou u konce; ČR má málo vysokoškolsky vzdělaných obyvatel; Výzkum společnosti Seznam.cz o využívání internetu a počítačových her dětmi; Extra třída vyhlásila 2. kolo.

Výrok týdne:

„Proto teď v podobě státních maturit a jejích nákladů platíme obrovskou daň za to, že nebyl zpracován Národní program vzdělávání. A teprve od něj by se měly odvíjet standardy. Takže doporučujeme provést jen nutné úpravy stávajícího systému, ale nechystejme žádnou další etapu kurikulární reformy, dokud nebude jasno o systémové roli jednotlivých stupňů vzdělání.“
1. náměstek ministra školství Jiří Nantl ke Strategii 2020

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Nepotřebujeme další školskou reformu, ale kvalitní podporu žáků, učitelů a ředitelů přímo ve školách: Je jeden ze závěrů půlroční veřejné konzultace MŠMT ke Strategii 2020, který prezentovali zástupci ministerstva na páteční konferenci Kvalitní výuka pro každé dítě v každé škole v DOXu. Prezentaci EDUin se závěry kampaně můžete vidět zde, vystoupení Zdeňka Slejšky a Tomáše Feřteka poslouchejte zde. Doporučujeme také dva velké rozhovory s Jiřím Nantlem o výsledcích veřejné konzultace MŠMT a s Tomášem Feřtekem o závěrech kampaně EDUin. Konkrétní návrhy opatření, jak zlepšit výuku ve všech českých školách, přednesl na konferenci Arnošt Veselý z FSV UK. Tiskovou zprávu EDUin ke konferenci najdete zde, včetně všech prezentací a audionahrávek vystoupení jednotlivých přednášejících.
  • Zahraniční učitelé s cíli vzdělávání na rozdíl od nás běžně pracují: Tvrdí Jana Straková v článku pro Učitelské listy a vysvětluje, proč je tato činnost žádoucí i v našich školách. K tématu doporučujeme článek Arnošta Veselého, který komplexně vysvětluje problematiku cílů vzdělávání v ČR i v mezinárodním kontextu a vyzývá k zjednodušení soustavy vzdělávacích cílů a jejich reformulaci ve školském zákoně. K tématu cílů vzdělávání můžete přispět také vy svým podnětem na stránkách Česko mluví o vzdělávání v části Napište to politikům.
  • Potřebujeme více vysokoškolsky vzdělaných lidí: V ČR se nemusíme obávat tzv. převzdělanosti, měli bychom naopak všeobecné vzdělávání maximálně podporovat, říká Jiří Zlatuška z FI MU. Podle Evropské komise je žádoucí, aby minimálně 40 % obyvatel ve věku 30–34 let absolvovalo vysokoškolské vzdělání. Členské země by měly usilovat o to, aby byly vysoké školy otevřené všem skupinám společnosti, aby se snížil počet studentů, kteří studium nedokončují, a měly by vysokoškolské vzdělávání více propojit s praxí. Čtěte ve stručném českém výtahu zde, originální článek zde.
  • 88 % dětí na 2. stupni ZŠ hraje online počítačové hry, využijme toho: Podle výzkumu, který nechal zpracovat Seznam.cz, začínají hrát hry na počítači již tříleté děti a například 60 % (v Praze a velkých městech dokonce 70 %) dětí v 8. a 9. třídě má chytrý telefon s připojením na internet. Tohoto fenoménu se dá dobře využít pro další učení dětí, příkladem může být volně dostupná počítačová hra Abaku, která cíleně rozvíjí matematické dovednosti hráčů a v níž se začínají pořádat dokonce celostátní školní soutěže.
  • Nový kanál ČT 😀 pro děti začíná 31. srpna:  Přečtěte si, z jaké programové nabídky se bude dětský kanál skládat, a prohlédněte si propagační video.

Inspirace z (a do) praxe

  • Celostátní projekt pro žáky, učitele i rodiče IN-Generation:  Projekt společnosti ELAI pod záštitou MŠMT, který probíhá přímo na základních školách, nabízí vzdělávání, metodiky a podporu v oblasti internetové gramotnosti.
  • Příběhy 20. století vyhlašují velkou letní soutěž: Zaznamenejte příběh svých příbuzných, sousedů, známých, nebo třeba příběh místa, který je spojen s obdobím nacistické a komunistické totality. Váš příběh může soutěžit, být natočen a stát se součástí Příběhů 20. století.
  • Kvalitní učebnice Vlastivědy po roce 1989: Užitečný přehled kvalitních a moderních materiálů pro výuku Vlastivědy.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 24. 6. Konference DisCo 2013: New technologies and media literacy education (Praha)
  • 24. 6. Diskuzní seminář „Jak spolu souvisí národní rámec kvalifikací a kvalita vzdělávání?“ (Praha)
  • 27. 6. EduFórum – Desáté setkání v Praze (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články