Co přinesl týden 27. 8. – 2. 9. 2012
Klíčová témata týdne:
financování škol, maturity, Barvy života (názory proti a ty druhé), sborník Variant Dobrá škola 21. století, inkluze v USA možná – a u nás?, soutěž CEMACH
Výrok týdne:
„Vliv počtu žáků ve škole na kvalitu výsledků a života ve škole není jednoznačný. Velké školy pro teenagery s několika tisíci dětmi nejsou dobré, ale na druhou stranu školy, kde jsou žáků na druhém stupni jen desítky nebo první stovky, mají také problémy se zajištěním kvality vzdělávání, aprobovanosti sboru, vybavení odborných učeben apod. Je třeba říci jasně: slučování malých škol (pozor, stále mluvím o školách vyšších než první stupeň!) není jen otázka peněz, jak se říká v médiích. Slučování škol může být cesta k vyšší kvalitě, např. vyšší aprobovanosti, zajímavější nabídce výběrových předmětů a volnočasových aktivit.“ Dominik Dvořák v bloguna www.eduin.cz
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Ztráta pastelkovného tolik nevadí; horší je, že není na odměny učitelům a na učebnice: školy přišly o pastelkovné, některé ale říkají, že skutečný problém je to, že stále klesá množství peněz, které mají v šuplíku „ONIV“ a z nichž hradí i osobní příplatky učitelů. Již i velké školy, které dokázaly získat peníze z jiných zdrojů, ruší dělení některých předmětů, slučují třídy a obávají se odchodu šikovných kantorů (více zde). Školám také zásadně chybějí prostředky na nákup učebnic, situaci zvládají jen díky tzv. šablonám. Nakladatelství se obávají kolapsu vývoje nových titulů a nejde, zdá se, jen o jejich lobby.
- Maturita model 2015+: odborná komise přizvaná k jednání ministrem školství Petrem Fialou navrhla přes prázdniny udržovací model maturit, který by měl platit další 2 roky, manévrovací prostor byl přitom malý. Zjednodušeně řečeno: jedna úroveň obtížnosti, ve školní části jen didaktické testy, písemky z češtiny se budou hodnotit na školách… – čtěte závěry komise zde (také dole pod článkem v oficiálním znění). Komise má navrhnout také nový model zkoušky uplatnitelný od roku 2015. Uvažuje se o moderním pojetí maturity, který by ale vznikal postupně „zdola“ přímo na školách. K tématu čtěte také rozhovor s ministrem Fialou a názor češtináře Josefa Soukala.
- Zelený má na starosti kvalitu maturitních testů: Debatu kolem maturit rozvířila také informace, že bývalý ředitel CERMAT Pavel Zelený je stále jeho zaměstnancem a dokonce má na starosti sekci vyhodnocující kvalitu maturitních testů. MŠMT v tom problém údajně nevidí.
- Peníze na projektovou výuku žáků: Rodiče vítáni, značka pro školy realizovaná společností EDUin, nabízí školám pro nový školní rok řadu novinek a možností (celá nabídka zde), kromě jiného i nový program zaměřený na projektovou výuku s názvem Extra třída. Třídy v něm mohou získat až 30.000 Kč na vlastní projekt určený pro zkvalitnění života v okolí školy. Partnerem programu je Nadační fond Tesco.
- „Překvapená“ ČŠI: Konkurzy na ředitele si vyžádali odhadem 9 milionů Kč, bude potřeba zajistit vzdělání ve školském managementu pro cca 900 nových ředitelů, mnozí zastupitelé nerespektovali doporučení odborné komise a zřizovatelům chybí podrobnější metodika posouzení úrovně řízení škol – konstatovala ve své shrnující zprávě ČŠI.
- Bakalářský program i pro truhláře? Čtěte názor Ondřeje Šteffla zde.
Inspirace z praxe
- Předmětový web ICT i pro kolegy: David Hawiger vytvořil na ZŠ Bělotín předmětový web pro ICT – je k dispozici především jeho žákům, kteří zde najdou výukové materiály, ale i dalším učitelům, kteří chtějí sdílet know-how a názory v této oblasti. Informace o webu najdete zde.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 6. 9. DZS: Grundtvig Day 2012 aneb Na vzdělávání není nikdy pozdě! (Praha)