Co přinesl týden 10. – 16. 9. 2012
Témata týdne:
maturity, výsledků žáků na ZŠ, zpráva OECD, reforma vysokého školství
Výrok týdne:
„Jsem si nejistá v tom, co lze v rámci vzdělávání současnosti, ve 21. století, považovat za podvádění a co naopak za prokazování dovedností, které jsou pro současnou gramotnost důležité. Zejména tehdy, očekává-li se od studentů, že budou schopni aplikovat vyhledávání na internetu a schopnost orientovat se ve změti informací, které tam mohou najít.“ Ann Michaelsonová, norská učitelka, která se účastní pilotní verze závěrečné středoškolské zkoušky s přístupem na internet (čtěte v článku Maturita s přístupem na internet už i v Norsku)
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Co říká zpráva OECD: Přečtěte si dva články mapující vzkaz OECD českému školství – Tomáš Feřtek o tom, proč není dobré dávat více dětí na učiliště, a Martin Rychlík s obsáhlým výpisem jednotlivých závěrů. Mezi ně patří mmj. i to, že roste počet mladistvých mezi 15 a 29 lety, kteří se ani nevzdělávají, ani nepracují, a fakt, že máme v Česku jeden z nejnižších podílů učitelů do 30 let. Náměstek ministra, Jiří Nantl, chce situaci řešit kariérovým řádem, který má platit od roku 2014.
- Větší školy jsou lepší než menší: SCIO zveřejnilo srovnání výsledků žáků 2. stupně základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, z nějž vyplývá například to, že na větších školách jsou žáci lépe připraveni než na menších a učební pokrok žáků základních škol není negativně ovlivněn odchodem dětí na víceletá gymnázia, jak se tvrdí. Podrobně čtěte zde.
- Maturity nebyly úplné fiasko- tvrdí v rozhovoru pro aktuální číslo Respektu ministr Fiala. Debata o maturitách není evidentně u konce a je v zájmu všech udržet ji ve věcné rovině… – na toto téma doporučujeme blog Víta Bárty a příspěvky Tomáše Feřtka a Josefa Soukala, jenž na sebe vzájemně reagují. V Norsku zkouší maturitu s využitím internetu – čtěte více zde.
- Má CERMAT zavřeno? Web pro otevřenost veřejné správy Otevřete.cz nabízí přehled organizací nominovaných v kategorii „ZAVŘENO – PŘÍSTUP K INFORMACÍM“. Hlasování zatím vede CERMAT.
- Kolik stojí prvňák? Česká škola uveřejnila anketu a příspěvek jedné maminky, jejíž výdaje dosáhly 15 tisíc.
- Školné a dva pohledy na něj: Jiří Zlatuška přibližuje situaci s půjčkami na školné na amerických vysokých školách a varuje před obdobným tuzemským postupem. O školném jako o motivačním prvku ke studiu mimo jiné vypráví český student, který působí v Ontariu jako vyučující a výzkumný pracovník.
- Škola Hrou po letech: čtěte rozhovor s Ivanou Málkovou o soukromé škole a svébytném způsobu výuky.
Inspirace z (a do) praxe
- O korupci ve školách: Metodická příručka Korupce v ČR, vydaná Respekt institutem, zpracovává téma korupce, její rozsah, příčiny a důsledky v ČR a je určená pedagogům středních škol. Metodika obsahuje například modelové hodiny nebo náměty na diskusi s příklady argumentů.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 19. 9. Konference projektu EF-TRANS (Praha)
- 20. 9. Kulatý stůl SKAV a EDUin Co nám může přinést mezigenerační vzdělávání? (Praha)
- 24.-25. 9. Konference k tématu Career Management Skills a vyhlášení vítězů Národní ceny kariérového poradenství 2012 (Brno)
- 26. 9. Seminář k systému evaluace a monitoringu vzdělávání v ČR (Olomouc)
- 26. 9. Konference Podpora vícejazyčnosti v praxi (Praha)