Co přinesl týden 1. – 7. 10. 2012
Témata týdne:
inkluze, maturity po roce 2015, víceletá gymnázia, revize RVP ZV, stravování dětí
Výrok týdne:
„Základní školy čekají velké problémy. Pokud jsou ve třídě žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí, kteří nemají žádné společenské návyky ani předpoklady pro zvládnutí učiva v běžné škole, ohrožují vzdělávání dětí ostatních.“ Jana Smetanová, ředitelka základní školy, pro iRegiony
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Maturita jen pro některé: Náměstek ministra Jindřich Fryč připustil, že by maturitu nemusel mít v budoucnu nutně každý absolvent střední školy.
- MŠMT hodlá do dvou let omezit praktické školy: K inkluzi žáků s postižením čtěte názory v MF Dnes v rubrice ANO x NE. Podle Baxové z Rytmusu nemá smysl stále jen opakovat, že školy nejsou připraveny, rozhodující je zájem rodičů o integraci dětí. MŠMT hodlá sestavit stálou konferenci o inkluzivním vzdělávání – v rozhovoru pro Aktuálně.cz k tématu hovoří náměstek Fryč, článek obsahuje také zajímavé porovnání výdajů ČR a Rakouska na učebnice na jednoho žáka.
- Efektivita víceletých gymnázií: V minulém beduinovi jsme uvedli, že závěry Scio a ČŠI k efektivitě vzdělávání na víceletých gymnáziích se liší. Scio upozornilo článkem na to, že jejich závěry se týkají průměrných výsledků všech žáků na víceletých gymnáziích, které jsou statisticky významně lepší než průměrný výsledek žáků na ZŠ, zatímco ČŠI komentovala individuální výsledky žáků za ZŠ, a navíc tvrdí, že má pochybnosti o metodické správnosti interpretace výsledků ČŠI. EDUin požádal ČŠI, aby svá zjištění komentovala. Petr Suchomel z ČŠI před časem pro média uvedl: Separace žáků možná není úplně v pořádku, protože na gymnáziích studuje celá řada žáků, kteří by ani na základní škole nepatřili k těm zdaleka nejlepším.
- RVP ZV projde nemalými změnami: MŠMT avizuje veřejnou diskuzi, která má bohužel znovu podobu pouhé internetové diskuze na Metodickém portále RVP.cz. Ta proběhne od 10. října do 10. listopadu.
- Jaká bude škola za…? Uvědomte si, že dnes máme ten nejlepší vzdělávací systém, jaký si lidé v 17. století uměli představit. Článek nejen o vzdělávání prezentuje názory autora Wikonomiky Dona Tapscotta.
- Dizertace také knižně? V Nizozemí to funguje – zvedla by se i u nás tímto krokem kvalita prací a vážnost titulu Ph.D., který podle některých názorů devalvuje? O tématu píše Česká pozice.
Inspirace z (a do) praxe
- Bez sladkostí lepší výsledky písemky? Tvrdí to odbornice na výživu, Margit Slimáková. Na webu značky Rodiče vítáni probíhá ke stravování dětí ve školách živá diskuze, paní Slimáková vystoupí také na konferenci Rodiče vítáni, která proběhne tento týden, 11. 10., v pražském Centru DOX.
- Ještě ne: Představte si, že by neúspěšný žák namísto pětky dostal „Ještě ne“. Zajímavý, a úspěšný experiment se „známkou“ „Not yet“ provedli na americké střední škole. Čtěte zde.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 9. 10. konference Naše odpovědnost za obsah sociálních médií: využití, příležitosti a rizika v pedagogické praxi (Praha)
- 11. 10. Konference Rodiče vítáni – Jak se domluvit se „svým“ učitelem a „svým“ rodičem (Praha)
- 18. 10. Přednáškový seminář Antisemitismus v české minulosti i přítomnosti (Olomouc)
- 18. 10. seminář Role rodičů v prevenci šikany (Praha)