17.1. byly na stránkách rvp.cz ministerstvem školství zveřejněny ukázky z připravovaných standardů základního vzdělávání. Ovšem více než standardy zajímá veřejnost jejich budoucí testování, které média označují zmateně jednou malou maturitou, jindy zkouškami nanečisto. Samotné ministerstvo školství ovšem zužuje, možná nechtěně, smysl standardů také pouze na podklady pro testování žáků, na rozdíl od vyspělých zemí, kde standardy slouží učitelům pro zjišťování výsledků žáků různorodými nástroji. Toho, jak český pokus o standardy pokulhává za zahraniční praxí, si všímá také tisková zpráva EDUin. Jedním z mnoha dalších otazníků nad případným testováním žáků je také ministrův záměr testovat online, který naráží to, že většina základních škol je zatím jen špatně vybavena počítači.
Propad českých žáků ve čtenářské gramotnosti začal vážněji zajímat nejen odborníky, ale i širší veřejnost. Tradičně se pozornost soustředí na práci učitelů, nicméně rozvoj čtenářské gramotnosti začíná podle Hany Košťálové (Kritické myšlení, o.s.) již u malých batolat. Michal Giboda si všímá toho, že o rozvoji čtenářské gramotnosti ve škole rozhodují i jiné věci, než obvykle zmiňované metody výuky učitelů. A konečně konfrontaci pohledů ministerstva školství, akademiků a praktiků na to, zda a jak učíme čtenářskou gramotnost přinesl kulatý stůl SKAV a EDUin (plný audio záznam zde).
O českém školství se všeobecně ví, že kvalita vzdělání dětí závisí do značné míry na tom, jaký sociální
a ekonomický status mají jejich rodiče. Do tohoto faktu „hezky“ zapadají dvě události z minulého týdne. V Ostravě stáli rodiče na zápis svých dětí do první třídy vyhlášené jazykové školy frontu již v noci a kapacita nově otevíraných základoškolských tříd soukromé školy P. Kellnera Open Gate pro mimořádně nadané děti se naplnila tak rychle, že vedení školy muselo vyhlásit stop stav, a to přesto, že roční školné by mělo být 144 tisíc.
Veřejná diskuse o standardech na Metodickém portále: www.rvp.cz – do 17. února má odborná veřejnost šanci vyjádřit se k uveřejněným ukázkám standardů základního vzdělávání. Diskuse je rozsáhlá a vede se jednak o smyslu a pojetí standardů a jejich testování, jednak o pojetí jednotlivých stadardů pro předměty (ČJL, matematika, ANJ, všeobecný základ). Vybíráme příspěvky dvou výraznějších diskutérů, Dominika Dvořáka, který ve standardech vidí příležitost pro učitele získávat kvalitní zpětnou vazbu o vzdělávání žáků (příspěvek z 20. ledna, 11:05:30 hod.) , a Oldřicha Botlíka, který za uveřejněnými standardy postrádá hlubší reflexi toho, proč dosavadní výuka nefunguje (příspěvek ze 17. ledna, 22:52:49 hod.).
Virtuální škola amerického učitele indického původu Sala Khana, jehož cílem je poskytnout komukoli možnost se na základě volně dostupných videí vzdělávat. Začal matematikou a fyzikou v angličtině, pokračovat hodlá jinými předměty i jazyky.
25.1. NIDV – konference „Proměny školy – inkluzivní vzdělávání“ (Hradec Králové)