Co přinesl týden 15. – 21. 10. 2012
Témata týdne:
platy učitelů, kvalita učitelů, motivace a priority uchazečů o VŠ vzdělání, výběr studijní dráhy u žáků ZŠ a SŠ, maturity
Výrok týdne:
Je před námi v tomto ohledu černá budoucnost. Je potřeba podstatně změnit pravidla, kdo může učit.“ O. Šteffl v souvislosti s průzkumem Scio na téma, kteří absolventi SŠ si vybírají pedagogické fakulty (více čtěte níže)
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Platy učitelů a jejich kvalita: Evropská komise zpracovala analýzu platových podmínek učitelů v zemích EU. Zjistila mimo jiné také to, že přestože všechny země prohlašují, že zlepšení výkonnostní úrovně žáků a studentů je nejvyšší prioritou, jen polovina zemí, kterých se zpráva týká, uděluje učitelům odměny na základě pozitivních výsledků jejich práce nebo výsledků studentů. Podle zprávy mezi ně patří i Česká republika. Máme objektivní nástroje pro měření kvality práce učitelů? V této souvislosti upozorňujeme na průzkum Scio, který sledoval kvalitu a motivaci uchazečů o VŠ vzdělání – u zájemců o pedagogické obory relativně často rozhoduje snaha o levné a snadné studium, zájemci o učitelství také podle Scio vykazují horší studijní předpoklady. MŠMT hodlá do školství nalákat více kvalitních lidí díky zavedení kariérního řádu.
- Co rozhoduje při výběru školy: NÚV zveřejnil výsledky průzkumu mezi žáky ZŠ a SŠ na téma, které faktory ovlivňují volbu další studijní a profesní dráhy. Průzkum potvrzuje, že ve velké míře ovlivňují rozhodování dítěte rodiče (a tedy to, jaké mají o vzdělání a vzdělávání představy oni sami), i když rodiče sami tvrdí, že do rozhodování dítěte zasahují jen málo. Poradenské služby rodiče a děti buď neznají, nebo je nevyužívají. Zpráva uvádí také nejčastější internetové zdroje, kde hledají informace a pomoc.
- MŠMT 2x k maturitám: MŠMT se vyjádřilo ke dvěma tématům spojených s maturitami – vysvětluje své důvody pro podání kasační stížnosti na rozhodnutí městského soudu a zveřejnilo výsledky auditu v CERMATu. CERMAT je podezřelý z porušování rozpočtové kázně.
- Petice proti rušení speciálních škol: petici na MŠMT posílají rodiče a učitelé a tvrdí, že realizace vládní Strategie je finanční utopií a poškodí zejména děti. MŠMT naproti tomu tvrdí, že základní školy obdrží peníze navíc a přepracovává návrh změny systému financování škol.
- Princeton, Harvard, Stanford – zadarmo? Prestižní univerzity rozjíždějí online studium zadarmo. Experimentují s ním již první Češi. Inspirujte se v předposledním vydání Respektu.
Inspirace z (a do) praxe
- Video ve škole 10x jinak: přečtěte si a prohlédněte tipy, jaká videa lze dělat s dětmi ve škole. Příspěvek je studentskou prací.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
-
23. 10. konference „Integrace 6x jinak“ (Praha)
-
23., resp. 24. 10. Seminář k systému evaluace a monitoringu vzdělávání v ČR (Zlín, resp. Brno)
-
24. 10. Setkání zaměřené na práci s metodikami pro vzdělávací oblast „Člověk a jeho svět“ (Praha)
-
24. 10. EduFórum – 5. setkání (Praha)
-
25. 10. Kulatý stůl SKAV a EDUin: Má ministerstvo školství ztrácet čas s Národním programem vzdělávání, nebo má raději řešit praktické problémy? (Praha)
-
25. 10. konference E-portfolio ve výuce cizích jazyků (Praha)
-
31. 10. konference Modernizace uznávání odborných kvalifikací: vnitřní trh bez bariér (Praha)
-
1. 11. konference Může být učitel tvůrcem vyučování v podmínkách dnešní školy? (Praha)