Co přinesl týden 29. 10. – 4. 11. 2012
Témata týdne:
prezident podepsal podobu maturit, branná výchova se vrací do RVP ZV, vysokoškolské vzdělávání, Příběhy bezpráví ve školách, povolání učitele
Výrok týdne
„Fínska politika je proti akýmkoľvek obmedzeniam. Náš vzdelávací systém nemá žiadne slepé uličky. Tým chcem povedať, že akýkoľvek študijný smer si mladý človek vyberie, teoreticky ho vždy môže zakončiť doktorátom. Veď keď malí chlapci končia základnú školu, zaujímajú ich dievčatá, pivo a podobne. Škola je pre nich vedľajšia. Máme ich trestať za to, že sa správajú ako typickí chlapci vo svojom veku?“ Kristiina Volmari, finská odbornice na vzdělávání, v rozhovoru o finském a slovenském školství (více čtěte níže ve zprávách o povolání učitelů a vysokých školách) pro spravy.pravda.sk
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Učitel potřebuje naplnit svoje potřeby, nesmí při tom ale fňukat: Povolání učitele je čím dál méně zajímavé a nárůst platů je utopie – jak jinak tedy učitelské povolání zatraktivnit? Doporučujeme inspirativní blog Nikoly Křístka a podnětnou diskusi pod článkem. Co rozhoduje o atraktivitě učitelského povolání ve Finsku? Čtěte rozhovor s Kristiinou Volmari, finskou odbornicí na vzdělávání.
- Kolik nám stačí vysokoškoláků? Kristiina Volmari hovoří také o koncepci vysokých škol ve Finsku – mladí lidé mají dostat opakovanou šanci na studium a o jejich dráze nemají rozhodovat známky ze střední nebo základní školy, zároveň stát ale reguluje počet vysokoškolských absolventů. Na podobné téma čtěte rozhovor s rektorem ČVUT Václavem Havlíčkem, podle něhož by mělo mít vysokoškolské vzdělání maximálně 55 % populace. Havlíček také napadá trojstupňový model VŠ vzdělávání (bakalář-magistr-doktor). A do třetice doporučujeme provokativní blog Michala Kašpárka o tom, proč vysoké školy „jedou na kvantitu, a ne na kvalitu“.
- Potřebujeme ke vzdělávání školy? Je tu vzdělávání pro kvalifikaci, nebo kultivaci osobnosti člověka? Máme mít právo nechodit do školy a vzdělávat se jinde a jinak? Takto staví svůj pohled na vzdělávání německý antipedagog Hubertus von Schoenebeck, který uskuteční 12. 11. mimořádnou diskusi v Praze. Setkání s odborníkem zaštiťuje CEDU (starší informace a stripy o antipedagogice a jeho představiteli najdete zde). K paralelnímu systému vzdělávání nabádá také studentské video Za školu! – doporučujeme diskusní příspěvek Jana Hučína pod článkem, který otevírá otázku, zda má škola děti vždy bavit a učení má probíhat „bezbolestně“. Nepatří zvládání školních povinností do řádu věcí? A kde je ta správná míra? Co je smysluplné, a co už není?
- Proč nerozumí tomu, co čtou: Ondřeje Hausenblase zpovídá v rozhovoru Pavel Košák z Člověka v tísni. Mimo jiné také z toho, co s knihami a knihovnami v dnešní době čteček.
- Za socialismu bylo lépe, myslí si více než polovina středoškoláků: Na školách začal 8. ročník projektu Příběhy bezpráví.
Inspirace z (a do) praxe
- Domácí úkoly jinak: na Novém Zélandě vypracovali novou koncepci domácích úkolů. Nejmenší školáci si doma i nadále procvičují čtení a psaní, ti starší od 3. třídy dostávají úkoly zaměřené na reálný svět kolem nich – přečtěte si například o dvou žačkách, které navrhly vylepšení městského hřiště.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 7. 11. konference Očekávané výstupy v praxi MŠ – RAABE (Praha)
- 8. 11. Práce, škola a společnost – svobodanazivo.cz (Praha)
- 8. 11. kulatý stůl Možnosti hodnocení ředitelů škol – Centrum školského managementu PedF UK (Praha)
- 10. 11. Prodejní výstava Montessori pomůcek (Praha)
- 12. 11. setkání s významným představitelem antipedagogiky Hubertusem von Schoenebeck (Praha)
- 13. 11. konference Průvodce úspěšného ředitele – RAABE (Přerov)
- 14. 11. konference Generace Fair – Férové školy (Praha)
- 14.-15. 11. konference Školský management v teorii a praxi (Telč)