Co přinesl týden 5. – 11. 11. 2012
Témata týdne:
čtenářská gramotnost, Národní program vzdělávání a cíle vzdělávání, maturity
Výrok týdne:
„V současné době bohužel nemáme žádnou solidní analýzu, proč jsme se dostali do této spirály zhoršujících se výsledků, a to nejen ve čtenářské gramotnosti. Což je velký dluh. Dobrou zprávou je, že jsme stále čtenářskou velmocí v počtu prodaných knih, v husté síti knihoven a i letmý pohled do dopravních prostředků ukazuje, že se čtením to u nás není zase až tak tragické. Otázkou je, jak čtenářskou gramotnost předat dětem.“ Pavel Košák, Varianty (o čtenářství více níže)
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Nechme děti číst, co je baví: takový je podle odborníků jeden z receptů na čtenářskou gramotnost. Program Varianty vydal listopadové číslo bulletinu zaměřené právě na čtenářství. Inspiraci najdete zde.
- Mele ještě máma ve všech slabikářích maso? S otázkou čtenářství souvisí téma slabikářů – jaké slabikáře existují na trhu a najdeme ve všech stále stejné věty o mletí masa, mísách a soli? Je nutné, aby děti v první třídě četly věty, které nedávají příliš smysl? Je to možné udělat jinak, když znají jen málo písmen? Doporučujeme článek Markéty Breníkové z Rodiny a školy.
- Partnerství učitelů a rodičů má pestré podoby: Prohlédněte si videa ze říjnové konference Rodiče vítáni: Jak se domluvit se „svým“ učitelem a „svým“ rodičem. Doporučujeme například vystoupení Bohuslavy Jochové ze ZŠ Chvalšiny Partnerství místo žalování, přednášku Marka Hermana 7 kouzelných slov pro proces učení nebo živé a netradiční studentské vystoupení Prosba na učitelský sbor aneb Výhody yoya ve školách.
- Potřebujeme Národní program vzdělávání? Nabízíme audiozáznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Má ministerstvo školství ztrácet čas s Národním programem vzdělávání, nebo má raději řešit praktické problémy? Odborníci se shodli na tom, že dlouhodobá představa vývoje českého školství chybí a zároveň nesmí být kontraproduktivní v souvislosti s již zavedenými rámcovými programy vzdělávání. EDUin připravuje od ledna veřejné debaty, workshopy a konferenci s účastí laiků i odborníků, na nichž se bude diskutovat o cílech českého vzdělávání. Debaty jsou součástí připravovaného projektu Česko mluví o vzdělávání. Do diskusí chce zapojit také MŠMT, které připravuje tzv. Strategii 2020 definující priority vývoje českého školství.
- Vše, co mohou udělat děti, nesmí dělat učitelé (a rodiče): heslo, kterým se můžeme řídit, pokud chceme děti (znovu)naučit samostatnosti. Počínaje zavazováním tkaniček a konče novými poznatky z matematiky. Inspirativní článek o metodě odložené pozornosti najdete zde.
- Příručka pro začínajícího waldorfského rodiče: 15. ZŠ v Plzni vydala příručku pro rodiče, kteří uvažují o waldorfském vzdělávání pro svoje děti.
- Maturitě chybí stále kontrolní mechanismy: čtěte komentář Tomáše Feřtka v MF Dnes a tiskovou zprávu EDUin.
Inspirace z (a do) praxe
- Multikulturní a globální rozvojové vzdělávání ve škole: Multikulturní centrum Praha ve spolupráci s Centrem globálního a rozvojového vzdělávání NaZemi vytvořilo pro projekt „La Ngonpo – místo setkávání“ metodickou publikaci – ta je ke stažení zdarma zde.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 12. 11. setkání s představitelem antipedagogiky Hubertusem von Schoenebeck (Praha)
- 13. 11. konference Průvodce úspěšného ředitele – RAABE (Přerov)
- 14. 11. konference Generace Fair – Férové školy (Praha)
- 14.-15. 11. konference Školský management v teorii a praxi (Telč)
- 16. 11. Baví mě číst a hýbat světem – setkání pedagogů a škol (Praha)
- 19. 11. Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jaká má být úloha ČŠI – podpora učitelů, nebo kontrola škol? (Praha)
- 21. 11. konference „Nová ekonomická situace: výzva ke vzdělávání“ (Praha)