Co přinesl týden 12. – 18. 11. 2012
Témata týdne:
ZŠ praktické, vzdělávání mimo školu, výukové metody, maturita, vzdělávání učitelů, Asociace středoškolských češtinářů
Výrok týdne:
„Považujeme za velmi neseriózní, že si autoři Petice berou za rukojmí rodiče všech dětí, které navštěvují speciální školy, a děsí je nepravdivými informacemi. Uvedený postup považujeme za velmi neprofesionální a požadujeme, aby se autoři petice za své pochybení veřejně omluvili.“ P. Baxová, K. Laurenčíková v reakci k Petici proti rušení ZŠ praktických
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Straší autoři petice rodiče? Pracovnice neziskových organizací, které se věnují inkluzi, se ve veřejném prohlášení ostře ohradily vůči znění Petice proti rušení ZŠ praktických. Tvrdí, že Petice vytrhává informace z kontextu, nebo dokonce lživě informuje. Autoři Petice podle Baxové a Laurenčíkové zcela zbytečně straší rodiče a vyvolávají paniku.
- „Staré“ výukové metody mohou dobře fungovat: doporučujeme dva zahraniční příspěvky – první se věnuje starému známému výkladu: jaké může mít podoby (video, vstupní text, vrstevnické vyučování…) a jak jej „dělat dobře“. Druhý článek ukazuje, jaký efekt na učení dětí mají takové „klasické“ věci jako krasopis nebo učení násobilky.
- Jak se učí mimo školu? V předminulém čísle Respektu vyšel obsáhlý článek o fenoménu Khan Academy – děti se učí mimo školu, na dálku, s pomocí internetu a nahraných minilekcí. Ke svému oblíbenému tématu se vyjadřuje také v posledním blogu Ondřej Šteffl a vybízí, abychom využili svět kolem nás k učení.
- Učit může i reklama: Sex v reklamě před dětmi obvykle skrýváme – oboje můžeme ale i dobře využít. Prohlédněte si několik reklamních kampaní a virálních videí, která pracují s provokativními motivy a zároveň pomáhají s osvětou problémových témat, jako je například rakovina prsu (dokonce v podobě aplikace do mobilu – Your Man Reminder) nebo rakovina tlustého střeva (vtipná analogie s James Bondem). Pobavte se s dětmi na téma čtení knih a využijte k tomu 10 skvělých reklam, které říkají: Čtěte knihy! (Třeba tu se sloganem „Knihy vám vystřelí mozek z hlavy!“)
- Svoboda ve škole: shlédněte film vytvořený u příležitosti listopadové konference Svoboda NaŽivo. Příběh rodiny hledající svobodu ve škole implikuje otázku, zda jde podobné věci získat skutečně jen v „alternativách“…
- Jste v rodině rádce, expert, vzor nebo konzultant? V dnešních rodinách jsou více oceňováni lidé, které studie o mezigeneračním učení dokáží „učit“ svoje blízké spíše příkladem nebo nenásilným vedením. Studii vytvořil po tříletém výzkumném projektu Ústav pedagogických věd FF MU.
- Uveřejňovat maturitní práce studentů – ano, či ne? Nad tématem uvažuje Ondřej Hausenblas v blogu a vysvětluje svoje argumenty, jak posílí kvalitu škol možnost uveřejňovat anonymně studentské práce na internetu a jmenovitě hodnocení učitelů. Vybízí také k diskusi nad otázkami, které tento krok evokuje – otázky zde. O shrnující komentář, co je třeba udělat, abychom předešli dalším potížím s maturitou, se v Řízení školy pokusil Tomáš Feřtek.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 20. 11. Regionální školství: Lze na něm šetřit? – Fórum Hospodářských novin (Praha)
- 21. 11. konference „Nová ekonomická situace: výzva ke vzdělávání“ (Praha)
- 21. 11. Závěrečná konference projektu „Klíče pro život – Rozvoj klíčových kompetencí v zájmovém a neformálním vzdělávání“
- 27. 11. konference „Očekávané výstupy v praxi MŠ“ (Brno)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.