Co přinesl týden 12.-18.9.2011
Klíčová témata týdne
financování škol, sexuální výchova a revize RVP ZV, gramotnosti, diskriminace romských dětí, mezinárodní srovnání českého školství v materiálu OECD, slučování středních škol
Výrok týdne
Změnou financování Dobeš získá zároveň nástroj na slučování či rušení škol. Je totiž přesvědčen, že kraje by měly snižovat počet škol razantněji, proto chce zasáhnout sám, stávající pravidla mu to ale neumožňují. Lidové noviny, 15. 9. 2011
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- MŠMT slibuje od roku 2013 změnu ve financování škol. K normativnímu financování „na hlavu“ by mělo přibýt ještě zohlednění potřeb vzdělávacího programu školy a odlišné finacování jednotlivých oborů vzdělání, o kterém ale rozhodnou úředníci v Praze. MŠMT také stanoví ideální počet žáků ve třídě na 26, vyšší počet dětí nebude zaplacen a nižší bude penalizován. K novému modelu se vyjádřil v rozhovoru náměstek ministra Ladislav Němec. Některá média označují Dobešův nápad za „inženýrství“.
- Změna financování by se měla dotknout nepříznivě základních uměleckých škol. Jejich asociace se obává rušení malých škol. „Zbydou namísto talentů jen malí Čecháčci?“, ptá se Česká pozice.
- MŠMT zastavilo práci pověřených odborníků a institucí na revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, protože tito lidé nesouhlasili s vypuštěním sexuální výchovy z RVP ZV. Ministr na tlak Výboru pro obranu rodičovských práv, který dlouhodobě usiluje o zrušení povinné výuky o sexu ve školách, předal práci jiným lidem a revizi by měla provést malá skupinka učitelů z praxe. „Místo o sexu, kapitoly o morálce,“ komentovala změnu uvažování MŠMT Česká televize v nedělních Událostech (záznam sledujte na čase 8:29), neboť sexuální výchovu má nahradit téma charity. České děti by nadále ve škole neměly například zaslechnout slovo AIDS nebo HIV, ale jen pohlavně přenosná choroba. Výboru vadí i obrázky nahých lidí v učebnicích. Změnu vzdělávacího programu pro základní školy, kterou v zahraničí provádějí vyspělé země po roční i delší debatě s odborníky a veřejností, vyřešil Josef Dobeš opět po svém.
- Podle výzkumu čtenářské gramotnosti, který provedla společnost Scio, si čte každé 3. dítě jen tehdy, když to má za úkol. Přitom na prvním stupni děti čtou zhruba stejně co jejich učitelé, s postupujícím věkem zájem o četbu klesá. Na druhou stranu 45 % dětí uvedlo, že jim pod stromeček udělá radost knížka. Podporuje to myšlenku, že pro rozvoj čtenářství mohou mnohé udělat přímo rodiče. Scio zkoumá i další gramotnosti, test z finanční gramotnosti pro žáky ZŠ si můžete vyzkoušet tady a ukázky dalších testů najdete zde.
- Umí naši žáci myslet? Analýzu využití této dovednosti v českém a britském kurikulu si můžete přečíst zde.
O čem se diskutuje
Ondřej Liška tvrdí, že na MŠMT vládne klientelismus. Rozhovor a diskusi čtěte zde.
Inspirace z praxe
Gymnazisté Na Vítězné pláni mají svůj vlastní debatní klub, kde trénují schopnost argumentovat. O tom, zda podle studentů facebook svým uživatelům škodí, se můžete dozvědět zde.
Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 20.9. Veřejné slyšení Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice – „Co se očekává od testování žáků 5. a 9. tříd základních škol“ (Praha, Senát)
- 22.9. Konference „Kam kráčí digitální škola“ (Ostrava)
- 22.-23.9. MŠMT a MK: diskusní fórum „Umělecké vzdělávání a role kulturních institucí“ (Praha)
- tento týden pořádá NIDV Pracovní semináře ke Standardům RVP ZV po celé republice, více zde