bEDUin 40/2011

10. 10. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 3.-9. 10. 2011

Klíčová témata týdne

školní psychologové, výchova k vlastenectví, novela VŠ zákona

Výrok týdne

„Záleží-li Vám na dobrém jménu ministerstva a koneckonců i na Vaší pověsti, zajistěte prosím, aby pan Ladislav Bátora nebyl nadále jakkoli spojován s MŠMT. Pokud se k tomuto kroku odhodláte, nestanete se asi v očích slušných lidí hned hrdinou; možná si alespoň řeknou: „Pozdě, ale přece.“ Což by nakonec nebylo tak špatné ani pro Vás, ani pro tuto zemi.“
Z Otevřeného dopisu členů Učené společnosti ČR

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Příběh o školních psycholozích na českých školách by mohl vypadat asi takto: školy dostaly peníze na psychology, postupně si díky nemalému množství energie škol i samotných psychologů vybudovala tato služba u rodičů a dětí důvěru a vše začalo konečně fungovat, dokonce podle tvrzení škol začali „chodit“ i romští rodiče. Ministerstvo mělo dva roky na to, aby zajistilo systémovou návaznost projektu, který v září skončil – nyní školám hrozí, že budou muset psychology propustit, protože na ně nemají peníze – návazný projekt má prý tříměsíční skluz. MŠMT vydalo k celé věci dvě dementi: 1) náměstek Němec označil autorku projektu, bývalou ředitelku Janu Zapletalovou, jejíž místo bylo z organizačních důvodů nedávno ze dne na
    den zrušeno, za lehce hysterickou ředitelku a viní ji z toho, že prodlení projektu bylo způsobeno nekvalitním návrhem na jeho pokračování, které Zapletalová předložila. 2) Nový projekt sice začne opravdu až v lednu 2012, ale ministr zajistí resortní peníze na výplaty již od října. Ptáme se: pane ministře, odkdy se vrcholový management vymlouvá při neúspěchu na údajnou neschopnost svých podřízených? A kdy myslíte, že ředitele škol přestane bavit neustálé balancování na hranici nejistoty a provizoria?
  •  

  • MŠMT dokončilo novelu zákona o vysokých školách, ta projde odbornou debatou. Její součástí je návrh na zavedení školného, které by mělo sloužit jako příjem vysokých škol. Vysoké školy se také rozdělí na univerzity provádějící výzkum a na další školy, které budou mít především praktické zaměření. Změny by měly platit od ledna 2013.
  •  

  • Nakolik se do výuky reálně promítají nové vzdělávací cíle, které proklamuje školská reforma? Scio zveřejnilo závěry vlastního průzkumu „Vzdělávací cíle a realita výuky“ provedeného v letech 2005-2010 mezi základními a středními školami, z nějž vyplývá například toto: 1) Cíle vzdělávání u základních škol se významně posunuly od pasivního přenosu znalostí ke kreativitě žáků a podpoře samostatnosti a učitelé základních škol se s nimi snaží identifikovat, ovšem žáci v realitě tento posun zatím příliš nevnímají, 2) na středních školách nenastala výraznější změna zatím ani „na papíře“. Scio upozorňuje na to, že průzkum
    nebyl proveden na reprezentativním vzorku dat, a bylo by vhodné jeho výsledky tímto způsobem dále zpřesnit.
  •  

  • Němčina velmi rychle mizí ze základních škol a učitelé by rádi, aby děti měly povinnost učit se dva cizí jazyky, jak je zvykem v malých zemích EU. Ambasáda Spolkové republiky Německo a Republiky Rakousko spolu s Goethe-Institutem a dalšími organizacemi proto zahájily kampaň „Šprechtíme“ na podporu výuky němčiny.

Inspirace z praxe

  • Kolik váží naše oblečení a kolik je na jeho výrobu potřeba vody – například i to se žáci dozví díky interaktivní výstavě supermarket SVĚT a publikaci PodObal o globálních souvislostech našeho obchodování, která ji doprovází. Pro učitele jedna z možností, jak realizovat část průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 13. 10. – 16. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (Praha, PSP ČR)
  • 13. 10. – konference Rozvoj online technologií ve vzdělávání (Praha, s mezinárodní účastí)

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články