inkluze na školách, veřejná diskuse o standardech, testování žáků po 5. a 9. třídách, financování VŠ, Akreditační komise MŠMT, uznávání kvalifikace učitelům – novela zákona
„Materiál je ve své podstatě (…) textem nedemokratické povahy, preferujícím pouze jednu část našich občanů, eufemisticky pojmenovanou „se sociálním znevýhodněním“, na úkor všech ostatních, kteří potřebují naprosto stejný zájem a podporu. Svým pojetím ještě více eskaluje již tak vypjatou atmosféru mezi některými skupinami obyvatel.“ Z Výzvy Asociace speciálních pedagogů ČR, vyzývající občany k odmítnutí vládní Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
Ministr školství připodobnil v tiskové zprávě jednání předsedkyně Akreditační komise (AK), profesorky Dvořákové, k manipulativním praktikám 50. let. Ohrazuje se proti „mediálnímu nátlaku“, který prof. Dvořáková údajně vyvíjí na veřejnost tím, že s novináři hovoří o problémech UJAK a Bankovního institutu, jimž komise doporučila odnětí akreditace. „Je proti veřejnému zájmu, aby novináři hledali odpovědi na otázky?“ reagují na prohlášení MŠMT představitelé AK. Přečtěte si také, jak se téma probíralo v Poslanecké sněmovně – Dobeš nyní tvrdí, že není definitivně rozhodnuto.
Kauza veřejného odporu proti vládní Strategii boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015 ukazuje, jak je možné pomocí argumentů „proč to nejde“ zastínit snahu o řešení problému. Asociace speciálních pedagogů (ASP ČR) a část učitelské veřejnosti se bouří proti návrhu vlády postupně zrušit tzv. bývalé zvláštní školy vzdělávající děti s lehkým mentálním postižením, včetně řady romských dětí, a začlenit je do běžných základek. Argumentuje se tím, že na nápor dětí s různými specifickými poruchami nejsou čeští učitelé připraveni a školám chybějí peníze. Vládní řešení prý ohrozí ostatní děti a potlačuje jejich právo na vzdělávání a zdravý vývoj. Předseda ASP ČR, PaedDr. Jiří Pilař, sdělil svoje stanovisko v článku pro LN – již dříve jako vedoucí příslušného odboru MŠMT prosazoval, aby děti se speciálními potřebami dostaly specializovanou péči v oddělených speciálních školách. Téma se pomalu stává prubířským kamenem české společnosti a zpestřují jej dokonce některé perličky, jako prohlášení Marty Teplé, pracovnice MŠMT a bývalé spolupracovnice Pilaře, která označila strategii za fanatickou a nemravnou. Dobeš se naštěstí od výroků Teplé distancoval a z úřadu ji propustil. Inkluze bude také tématem konference sdružení Rytmus.
Na školní informatiky brzy dopadnou revize ŠVP a testování žáků v 5. a 9. třídách – zda jsou na to připraveni a jaká hrozí rizika, analyzuje David Hawiger na České škole.
Když děti učí ve škole matematiku úspěšní rodiče, aneb Jak zvýšit zájem o matematiku. Projekt Dny rodičů v matematice ve Zlínském kraji.
3. 11. konference Asociace waldorfských škol ČR: Jaký model vzdělávání a školního hodnocení budeme do budoucna preferovat? (Praha)
3.11. konference „Občané bez občanky aneb demokracie ve škole“ (Plzeň)
3.-4. 11. Mezinárodní konference na podporu rozvoje čtenářských kompetencí (Praha)