pilotní prosincové testování škol, jak přilákat děti k řemeslu, analýza rozpočtu na provoz učitelského Metodického portálu rvp.cz, Studium pedagogiky volného času
„Když bych se zamýšlel nad předcházejícími ministry, paní Buzkovou, Kuchtovou, panem Liškou, tak si myslím, že on je skoro nejlepší ministr školství, jakého tu vůbec máme. Nic špatného o něm v tuto chvíli nechci říkat. Vůbec neanalyzuji vnitřek jeho chování, vnitřek fungování jeho ministerstva a ani o tom nemám dostatek informací.“ Václav Klaus v poslední otázce pátečního ČRo Radiožurnálu na adresu ministra školství Josefa Dobeše
Mezi intenzitou testování na školách a kvalitou vzdělávacích výsledků žáků měřených testy PISA neexistuje přímá souvislost, jak ukázalo jednoduché srovnání provedené Národním ústavem ve vzdělávání. Některé ze zemí s nejlepšími výsledky v PISA testují např. jen výběrově, případně nepovinně. Je ovšem nutno říct, že v řadě případů tyto testy ověřují něco jiného než testování PISA (stejně jako tomu má být v ČR), takže porovnání je hodně zjednodušené. Neškodilo by přesto činit rozhodnutí o strategických otázkách resortu na základě poctivých analýz – bohužel po zrušení ÚIV je nemá kdo zpracovávat. To však nebrání ministrovi argumentovat ve prospěch testů argumentem, že testuje většina Evropy. Nyní dokonce MŠMT zveřejnilo ukázky testů, které si můžete sami vyzkoušet – absurdní na tom je hned několik věcí, například: ministr opakovaně mění svoje vysvětlení ohledně smyslu testů, neznáme konečnou podobu standardů, která se má testovat, a neexistují žádné metodiky, které učitelům řeknou, co dělat s neúspěšnými žáky.
Také odborníci kritizují MŠMT za to, že tápe, k čemu má vlastně testování sloužit, a vyvolává u veřejnosti nesplnitelná očekávání. Naposledy se k věci kriticky vyjádřil psycholog Václav Mertin. Ministr Dobeš dal všemu skutečnou korunu na tiskové konferenci svým absurdním tvrzením, že testy prověří dokonce i klima školy – žáci na škále 1-10 zaškrtnou, jaké klima je v jejich škole. Na „špatné“ školy pošle ministr inspekci, jak jinak.
O odvolání ministra Dobeše usilují odborníci v otevřeném dopise premiérovi. Ministr školství ignoruje kritické ohlasy odborné veřejnosti na své reformní zásahy, nevede s nimi otevřenou a objektivní diskusi a jeho „trvanlivost je obdivuhodná, jak napsala Česká pozice. Nezasedla si na Josefa Dobeše všechna média?
Národní ústav odborného vzdělávání vydal souhrn 32 žákovských projektů pro odborné školy.
28.11. – MŠMT: Seminář pro mateřské školy Standardy předškolního vzdělávání (Praha)
29.11. – NÚOV: závěrečná konference projektu Cesta ke kvalitě (Praha)
29.11. – konference Patří kamerové systémy do školy? (Praha)
30.11. – VÚP: Národní konference projektu KURIKULUM G (Praha)
30.11.-1.12. Rytmus: konference „Tam, kde postižení není překážkou …“ (Praha)
2.12. – Varianty: Dobrá škola 21. století: Pozvánka na setkání škol, NNO a odborníků v oblasti vzdělávávání (Open Gate Boarding School, Babice)