21 let po revoluci vyšla kniha Mýty o socialistických časech , která reflektuje i socialistickou školu a školství. Kniha se snaží zbořit mýtus o vždy ukázněných dětech a kvalitních a dobromyslných učitelích, s nímž je možné se dodnes setkat. Na druhou stranu podává dobu před rokem 89 poněkud černobíle. Je to snad známka toho, že ani více jak 20 let nestačí k tomu, abychom viděli naši minulost s větším nadhledem? Svědčily by o tom i rozhořčené komentáře zhnusených čtenářů pod článkem.
V článku R. Kvačkové Vzorci a definicemi žáky nezaujmeme se dozvídáme, že MŠMT jako jednu z priorit chce podporovat didaktiku jednotlivých oborů. Což je skvělá zpráva, která stojí za sledování. V článku se popisují výhradně zahraniční zkušenosti, bylo by ale dobré upozornit, že i u nás jsou příklady dobré praxe. Jedním z nich je projekt Heuréka zaměřený na obor fyzika.
Sdružení pro odovědnou reformu VŠ zaslalo v minulém týdnu otevřený dopis ministru školství, ve kterém jej vyzývají k odpovědím na základní otázky týkající se reformy terciárního vzdělávání.
Praxe předem, nebo až budete učit? – diskuse.rvp.cz – Ministr školství přišel před nedávnem s nápadem zavést pro studenty učitelství praxi ve škole ještě před tím, než nastoupí na vysokou školu. Praktici ze škol takový návrh hodnotí jako velmi unáhlený nápad a spíše by se konili k zintenzivnění praxe v průběhu studia. Jedním z řešení by mohlo být i zavedení statutu asistenta učitele.
22.11. MŠMT – konference a TK „Etická výchova“ (Praha)
22.11. Juristi o.s. – dikuse „Kam míří naše školství?“ (Praha)
23.11. NIDV – konference Proměny školy – inkluzivní vzdělávání (Brno)
24.-25.11. MZK – konference „Informační gramotnost – vědomosti a dovednosti pro život“ (Brno)