hodnocení programového prohlášení, revize RVP ZV, testování, studentské půjčky na studium, koncepce reformy financování školství, portál na podporu spolupráce firem a VŠ, nesouhlas VŠ se záměrem VŠ zákona
„Informace budou transferovány médii. K tomu nepotřebujeme učitele. Škola nebude zprostředkovávat znalosti – jen ty základní. Bude mít na starosti osobní a sociální kompetence. Bude mít jinou funkci: zajišťovat sociální soudržnost. (…) Je zjevné, že formální vzdělávání se propadá do bezvýznamnosti. Politika už to dávno ví: proto dává v průměru jen pět tisíc euro na žáka. Politika nevěří významu formálního vzdělávání!“ Gerhard de Haan, profesor na Svobodné univerzitě v Berlíně; z článku Jany Hrubé v Učitelských listech
Pouhých 9 měsíců zbývá do platnosti „nového“ Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). V září 2012 začne být pro školy povinný, od září 2013 podle něj mají všechny základky učit. Možná nejde o nic hrozného, možná ano – nevíme, protože ministerstvo školství tvrdošíjně ignoruje výzvy k tomu, aby srozumitelně představilo odborné i laické veřejnosti, o jaké zásahy se bude jednat. Žádejme od ministra odpovědi na tyto otázky: jakým způsobem revize probíhá, kdo na ní pracuje, kdy bude představena a jaké bylo zadání ze strany vedení ministerstva školství? Učit se podle RVP ZV budou několik let naše děti…
Česko si zaslouží „restart“ – a to i v oblasti vzdělávání. To tvrdí nová informační a pracovní platforma Restart, která vznikla v listopadu a na svém webu přináší důležité informace, inovace a návrhy řešení.
Server Česká škola přinesl přehledné shrnutí dosavadního vývoje plošných testů pro základní školy. „Zavedení plošného testování není dosud kvalifikovaně zdůvodněno a jeho přípravu provází zbytečný spěch a amatérská příprava,“ uvádí se v závěru zprávy. Česká školní inspekce naopak uveřejnila dvě prezentace ze semináře o francouzském systému národního hodnocení vzdělávacích výsledků. ČŠI tvrdí, že jde o prezentaci „pozitivní zkušenosti s testováním“, ani z jednoho materiálu ovšem nejde vyčíst, v čem pozitiva spočívají. Francie sice své žáky testuje několikrát za školní docházku, výsledků v PISA dosahují však jen průměrných či spíše horších. Podobná srovnání jsou zcela zavádějící, protože porovnávají hrušky s jablky – Francie má jiné vzdělávací cíle než Česko, řeší jiné vzdělávací problémy než my. Podle prezentací franzouských kolegů se zdá, že testy se zaměřují na znalosti a jen jednoduché dovednosti, což by rozhodně nemělo být pro ČR vzorem. Materiály neobsahují informaci o tom, co dělá francouzský systém na pomoc slabým žákům a školám, což by nás mělo zajímat nejvíce. Možná, že zatímco my a několik dalších stále vynalézá trakař, jinde se již jezdí v autech.
Ministr Dobeš si po roce a půl svého mandátu odškrtl již 27 ze 30 vládních úkolů – odborníci ale říkají: „Bude těžké to dát znovu dohromady.“ O jaké úkoly se jedná a jak je ministr Dobeš plní, představily Učitelské listy.
Nejlepší studentský časopis na internetu se jmenuje Pankl.cz a vyrábějí jej studenti Gymnázia Boženy Němcové v Hradci Králové. Na svých stránkách nedávno vyzpovídali i ministra Dobeše.
8.12. – AGORA CE: konference „Strategie EU 2020 a participativní demokracie: Jak podpořit národní a evropské stránky participace?“ (Praha)
8.12. – Veřejná debata o smysluplnosti rušení praktických škol – v rámci konference společnosti AGORA CE – „Strategie EU 2020…“, začátek od 13:00 hod.
8.12. – PedF UK: Kulatý stůl „Pedagogický výzkum a pedagogická praxe – soulad, antipatie či lhostejnost?“ (Praha)