Co přinesl týden 5.-11.12.2011
Klíčová témata týdne:
stávka škol, co dělal Bátora na MŠMT, Bátora skončil na MŠMT, návrat novely školského zákona do poslanecké sněmovny, otevřený dopis ministra školství
Výrok týdne:
„Škola je tady strašně teoretická a já jsem spíš pro problémově orientovanou výuku. Studenti pak neřeší příklad, ale problém, a to je daleko víc vtáhne a naučí daleko víc, než když se jim informace dávají jen suše a bez kontextu. Já když jsem chodil do školy, tak jsem mnohému z matematiky nerozuměl, nechápal jsem, o co tam běží, a integrály pro mě byly jen díry do houslí. Až když se člověk dostane do praxe, tak pochopí, k čemu ty matematické modely jsou,“ říká v rozhovoru pro HN Jan Šedivý, který pracoval 18 let pro IBM a Google a dnes vyučuje na pražském ČVUT
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Průzkum společnosti Cisco ukázal, že dnešní absolventi jsou rozhodně jiní než ti před několika lety. Půlka
z nich by nešla pracovat tam, kde jsou zakázána sociální média, třetina kombinuje při své práci alespoň tři
přístroje (počítač, tablet a chytrý telefon), 3/5 absolventů považují pružnou pracovní dobu za standard.
Kancelář nepovažuje za podstatnou meziročně podle Cisco stále více lidí, a to i z vyšších věkových kategorií.
Českou verzi průzkumu najdete zde, anglickou verzi s českým komentářem zde (mírně se liší úvod a závěr).
- Ministr nedávno oznámil svůj úmysl podpořit zvláštním způsobem tělesnou výchovu na základních
a středních školách – „Putovního poháru ministra školství“ se mají ve florbale a basketbale zúčastnit jen ti
nejlepší z nejlepších. Minulý týden byl spuštěn web www.mladeznickysport.cz, který pohár doprovází. Jeho
partnerem je ČT4. Zvláštní shodou okolností hodlá MŠMT spustit další projekt. „Vzděláváním k vyšším
kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu“ má neuvěřitelný „vánoční“ rozpočet –
650 milionů (jen pro srovnání – funkční Metodický portál pro učitele s tisícovými denními vstupy uživatelů,
který MŠMT momentálně likviduje, stál za 6 let svého fungování cca 80 milionů). Anotaci projektu najdete
zde (bohužel zrovna kolonka Výsledky a výstupy je prázdná, zbytek popisu dosti vágní). Je snad také shoda
okolností, že se k návrhu tohoto projektu koná veřejný kulatý stůl 29. 12.? Pozvánka zde, účast musí být
předem nahlášena…
- Ve stejně absurdní datum jako předchozí projekt se na MŠMT projednává také Brána do světa e-learningu
za 60 milionů – autoři tento projekt zdůvodňují tím, že v ČR neexistuje žádný souhrnný portál pro
poskytování e-learningového vzdělávání. Zajímalo by nás, zda hodlá MŠMT využít e-learningový modul,
který byl vybudován za státní peníze na Metodickém portále, je funkční a byl odzkoušen, nebo za velké
peníze postaví něco zcela jiného a nového.
- Zřejmě již v silvestrovském tónu: MŠMT nechalo vyrobit propagační video, které má vysokoškoláky
motivovat k rozjezdu vlastního podnikání. „Makejte a budete mít bourák i blondýnu,“ je poselství videa
z dílny MŠMT. Odborníci na média jej označili za amatérský a hloupý.
- Pořad ČT o vlastnectví – je možné ho vyučovat ve škole? Hovoří známé osobnosti i autoři petice.
Inspirace z praxe
- Projektová výuka par excellence – studenti a profesoři Gymnasia Jižní Město napsali, nacvičili a 20.12. pro školy i rodiče a veřejnost zahrají v Metropolitním divadle muzikál Pekelnej škvár. Více o projektu a vstupenkách zde.
Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 12.12. – konference „Proměny školy – etická výchova“ (Praha)
- 12.12. – D.O.S.T.: diskuse „Hovory na pravici“ (Praha, účast ministra školství)
- 15.12. – SKAV, EDUin: Kulatý stůl „V čem pomůže a uškodí nový systém financování českému školství?“ (Praha)
- 16.12. Konference k problematice ICT ve vzdělávání (České Budějovice)