Co přinesl týden 12.-18.12.2011
Klíčová témata týdne:
pilotní ověření plošného testu na ZŠ – souhrnná info na ČT24, protest proti školské politice MŠMT, šest českých žáků ze ZŠ si díky úspěchu ve vědě vybraly firmy za potencionální zaměstnance, hrozí zánik venkovských škol
Výrok týdne:
Náboženské a spirituální postoje české mládeže jsou často mlhavé a vnitřně rozporné. Například pětina z těch, kdo odmítli existenci něčeho víc než jen viditelného materiálního světa, odpověděla, že „nad námi něco je“ nebo „že existuje Bůh“. Nebo jen polovina z těch, kdo zaškrtli, že „Ježíš je Boží Syn“, uvedla, že věří, že Bůh existuje.
Svatava Šimková a Jiří Zajíc v článku Duchovní život dětí a mládeže u nás
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Minulý týden proběhlo zkušební testování dětí v 5. a 9. třídách. Logistika proběhla bez problémů,
v podstatnějších věcech ale nejasno trvá – ačkoliv se ministr školství a náměstek Němec ohrazují proti
kritice, zatím stále nejsou schopni vysvětlit, v jakém vztahu je jejich ambice ověřovat kvalitu vzdělávacího
systému s podobou testů, a zda usilují o testy srovnávací, nebo ověřovací (více v tiskové zprávě EDUin).
Testy byly sice tentokrát jen zkušební, ale Ladislav Němec tvrdí, že byly připraveny podle standardů. To by
nás mělo přimět k ostražitosti, protože v nich převažuje zkoumání méně podstatných znalostí před
ověřením komplexnějších znalostí a dovedností žáků (testy zde). Jak (ne)snadné je ve skutečnosti měřit
kvalitu vzdělávání a za jakých okolností je možné sestavovat žebříčky škol, komentuje článek v Učitelském
zpravodaji. O standardech je ještě třeba říci, že jejich konečnou podobu zatím MŠMT veřejnosti bohužel
nepředstavilo a ve své tiskové zprávě tvrdí, že byly pedagogickou veřejností kladně přijaty, což je ve
značném rozporu s veřejnou diskusí na Metodickém portále www.rvp.cz, kterou iniciovalo samo MŠMT.
- V souvislosti s Vánoci je zajímavý průzkum NIDM mezi 6-15letými dětmi zaměřený na duchovní život dětí
a mládeže. Ten například ukázal, že nadpoloviční většina dětí věří, že existuje něco víc, než jen viditelný
materiální svět, ačkoliv prohlašují, že víra je nezajímá. 23 % dětí o tom naopak dosud vůbec nepřemýšlelo.
- 1. stupeň se proměnil, 2. v proměně zaostává. Některé očekávané výstupy nejsou na druhém stupni
rozvíjeny a děti ve svém vývoji stagnují. Naopak z pohledu klimatu školy nevnímají samotné děti po
přechodu na 2. stupeň žádný velký rozdíl. Ukázala to pozorování prezentovaná na odborném semináři „Dva
světy základní školy a přechod mezi nimi“ (ÚVRV PedF UK ve spolupráci s MU Brno).
- Výklad dějin pomocí komiksů je čím dál populárnější – nové komiksové dějiny Evropy od doby kamenné až
po současnost se jmenují Dějiny Evropy – obrazové putování. Autorku ilustrací k tomuto projektu
inspirovalo vlastní přání zpříjemnit výuku dějepisu nejen svým dětem.
- Pololetní vysvědčení Josefa Dobeše v předstihu a názory učitelů v krátké anketě otiskly Hospodářské noviny.
O čem se diskutuje
- Kdyby se děti měly učit v klasické škole cyklistiku, vypadlo by to tak, že by celý rok probírali teorii
– například to, na jaké typy kola dělíme, říká v přednášce na TEDxBrno Oldřich Botlík. Prohlédněte
si video, v němž Botlík ukazuje, jak může naopak fungovat konstruktivistická škola.
Inspirace z praxe
Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)
Nakonec i vzdělavatelé slaví Vánoce :-).