bEDUin 5/2011

7. 2. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 31.1.-6.2.2011

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Dne 1.2.2011 MŠMT zrealizovalo tiskovou konferenci ke standardům základního vzdělávání. Objevily se zde tři novinky – tvorba testových úloh učiteli, výstup testování z 9. ročníku jako vstupenka na SŠ a sporadická pomoc školám při neúspěchu v  testech, na které jsme reagovali v tiskové zprávě Tři perly Josefa Dobeše. Zároveň na ně reagovala společnost Scio. Na tiskové konferenci ještě zaznělo, že učitelé v otevřené diskusi na www.rvp.cz velmi pozitivně reagují na standardy (dokonce se uvádí, že 2/3 je vítají). Vzhledem k tomu, že v diskusi diskutuje cca 20 lidí, zajímalo by nás, kde se tento údaj vzal.

  • MŠMT vyhlásilo, že do budoucna by na víceletých gymnáziích mělo studovat jen 5 % žákovské populace. Na tento výrok kriticky reaguje Pavel Roubal v článku Víceletá gymnázia pro lepších 5 %?. Sociologický ústav AV ČR shodou okolností seznámil širší veřejnost s výsledky projektu „Sdílení hodnot“ (MŠMT 2006–2010), který zkoumal kulturní rozdíly a jejich souvislosti se společenskými nerovnostmi. Jednoduše řečeno – úspěšní, bohatí a chytří rodiče dávají své děti do kvalitnějších škol. Právo na výběr školy jim samozřejmě nelze upřít, problémem ale zůstává, že děti méně sociálně a ekonomicky úspěšných rodičů nedostávají stejné šance.

  • Jaroslav Kozlík, stotříletý český učitel, který vzdělával žáky již za Masaryka, vypráví o podobě tehdejší školy a komentuje tu současnou. Podle něj dnešní škola nevychovává osobnosti, které mají sociální cítění, myslí tvořivě a  produktivně pracují, protože je válcována tlakem soutěživosti. Za tento stav podle pana Kozlíka ale nemohou učitelé.

O čem se diskutuje

  • Příklady táhnou – „Chceme-li vyhrát budoucnost, chceme-li, aby inovační procesy vytvářely pracovní místa v Americe a ne v zahraničí, pak musíme vyhrát i v závodě ve vzdělávání našich dětí.“ Citace z projevu Baracka Obamy o stavu Unie, který na svém blogu uveřejnil Ondřej Šteffl. I když čtenář nemusí se vším souhlasit, jedna podstatná výhoda zůstává: ve Státech se o vzdělávání skutečně veřejně zajímají vlivné osobnosti. Dokud u nás bude vzdělávání tématech jen několika zapálených odborníků, nejspíše díru do světa neuděláme. Diskuse pod blogem mapuje názory čtenářů.

  • Logo podobešovsku – MŠMT vyhlásilo veřejnou soutěž na vytvoření nového loga úřadu. Soutěže se mohou zúčastnit pouze neprofesionálové, studenti, odměna za vítěznou práci je 5000 Kč. Na stránkách Font nápad ministerstva komentují profesionální grafici. Proč je tento přístup vzhledem k charakteru úřadu amatérský? Když už se MŠMT rozhodlo měnit logo, proč se nezabývá celou vizuální identitou, jak by mělo být standardem? Nejspíš pod heslem z  nouze ctnost, aneb nejsou na nic peníze.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 9. 2. Portál – nové číslo časopisu Rodina a škola (únorová Rodina a škola se zaměřuje na kázeň žáků. V rozhovoru Jana Nováčková dává praktické tipy učitelům, co mohou dělat, aby s žáky nemuseli bojovat, ale mohli spolupracovat. Václav Mertin se vyjadřuje k možnosti zapojení rodiny do chování žáků ve škole a najdeme zde také zkušenosti ze zahraničí. V  oblíbeném testu školních jídelen gastroexpertka navštívila sportovní školu, kde shledala nedostatky ve skladbě jídelníčku. Rubrika Panel ředitelů přináší názory ředitelů škol na v současné době diskutované plošné testování. Podnětný rozhovor poskytla spisovatelka Markéta Baňková, autorka knihy Straka v říši entropie. Ukazuje, že se fyzika dá učit zábavně.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články