Dne 1.2.2011 MŠMT zrealizovalo tiskovou konferenci ke standardům základního vzdělávání. Objevily se zde tři novinky – tvorba testových úloh učiteli, výstup testování z 9. ročníku jako vstupenka na SŠ a sporadická pomoc školám při neúspěchu v testech, na které jsme reagovali v tiskové zprávě Tři perly Josefa Dobeše. Zároveň na ně reagovala společnost Scio. Na tiskové konferenci ještě zaznělo, že učitelé v otevřené diskusi na www.rvp.cz velmi pozitivně reagují na standardy (dokonce se uvádí, že 2/3 je vítají). Vzhledem k tomu, že v diskusi diskutuje cca 20 lidí, zajímalo by nás, kde se tento údaj vzal.
MŠMT vyhlásilo, že do budoucna by na víceletých gymnáziích mělo studovat jen 5 % žákovské populace. Na tento výrok kriticky reaguje Pavel Roubal v článku Víceletá gymnázia pro lepších 5 %?. Sociologický ústav AV ČR shodou okolností seznámil širší veřejnost s výsledky projektu „Sdílení hodnot“ (MŠMT 2006–2010), který zkoumal kulturní rozdíly a jejich souvislosti se společenskými nerovnostmi. Jednoduše řečeno – úspěšní, bohatí a chytří rodiče dávají své děti do kvalitnějších škol. Právo na výběr školy jim samozřejmě nelze upřít, problémem ale zůstává, že děti méně sociálně a ekonomicky úspěšných rodičů nedostávají stejné šance.
Jaroslav Kozlík, stotříletý český učitel, který vzdělával žáky již za Masaryka, vypráví o podobě tehdejší školy a komentuje tu současnou. Podle něj dnešní škola nevychovává osobnosti, které mají sociální cítění, myslí tvořivě a produktivně pracují, protože je válcována tlakem soutěživosti. Za tento stav podle pana Kozlíka ale nemohou učitelé.
Příklady táhnou – „Chceme-li vyhrát budoucnost, chceme-li, aby inovační procesy vytvářely pracovní místa v Americe a ne v zahraničí, pak musíme vyhrát i v závodě ve vzdělávání našich dětí.“ Citace z projevu Baracka Obamy o stavu Unie, který na svém blogu uveřejnil Ondřej Šteffl. I když čtenář nemusí se vším souhlasit, jedna podstatná výhoda zůstává: ve Státech se o vzdělávání skutečně veřejně zajímají vlivné osobnosti. Dokud u nás bude vzdělávání tématech jen několika zapálených odborníků, nejspíše díru do světa neuděláme. Diskuse pod blogem mapuje názory čtenářů.
9. 2. Portál – nové číslo časopisu Rodina a škola (únorová Rodina a škola se zaměřuje na kázeň žáků. V rozhovoru Jana Nováčková dává praktické tipy učitelům, co mohou dělat, aby s žáky nemuseli bojovat, ale mohli spolupracovat. Václav Mertin se vyjadřuje k možnosti zapojení rodiny do chování žáků ve škole a najdeme zde také zkušenosti ze zahraničí. V oblíbeném testu školních jídelen gastroexpertka navštívila sportovní školu, kde shledala nedostatky ve skladbě jídelníčku. Rubrika Panel ředitelů přináší názory ředitelů škol na v současné době diskutované plošné testování. Podnětný rozhovor poskytla spisovatelka Markéta Baňková, autorka knihy Straka v říši entropie. Ukazuje, že se fyzika dá učit zábavně.