Co přinesl týden 6.-12.2.2012
Klíčová témata týdne:
dotace EU, doporučení OECD, PISA 2012, plošné testování, reakce ASP ČR
Výrok týdne:
„Vyvádíme peníze mimo oblast, která má být reformována.“ Tomáš Feřtek v Událostech, komentářích komentuje hlavní výhrady Evropské komise k zacházení s eurofondy v ČR
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- OECD doporučuje České republice ve své zprávě o hodnocení mimo jiné zaměřit se na formativní hodnocení, tedy na takové hodnocení, které žák získává opakovaně v průběhu svého vzdělávání a které mu pomáhá zlepšit se. Ondřej Hausenblas vysvětluje, co takové hodnocení obnáší a v čem se liší od hodnocení, které preferuje například v podobě plošného testování MŠMT. Shodou okolností průzkum provedený v USA ukazuje, že rodiče i vedení škol jednoznačně preferují právě formativní způsob hodnocení.
- Že je náš vzdělávací systém v oblasti hodnocení nakloněný více kontrole než podpoře, ukazují i čerstvé odpovědi ČŠI na otázky, které jí položilo pomocí videoblogu několik odborníků. Například na otázku, jak budou zjišťovány netestovatelné položky RVP/ŠVP odpověděla ČŠI tak, že tyto nástroje již dávno využívá v rámci své inspekční činnosti – tím také říká, že nepočítá s tím, že by podobné centrálně vyvinuté nástroje měli k dispozici sami učitelé, aby se mohli věnovat právě průběžnému, formativnímu hodnocení.
- Letošní rok bude z pohledu testování významný také na mezinárodní úrovni – proběhne další mezinárodní testování PISA, tentokrát zaměřeno na matematiku a finanční gramotnost. Podrobnosti o PISA 2012 najdete na webu www.pisa2012.cz, jasný a stručný informační leták o letošním testování zde.
- Ministr Dobeš absolvoval jednání v Bruselu kvůli nečerpání eurodotací a nadále tvrdí, že má situaci pod kontrolou. Opačně vnímá kauzu stínový ministr školství Marcel Chládek, který považuje další setrvání resortu školství v rukách Věcí veřejných za hazard. Situaci pro Události, komentáře analyzoval v pátek 10.2. Tomáš Feřtek.
- Americký fond The American Fund for Czech and Slovak Leadership Studies vypsal 2. ročník soutěže pro mimořádně nadané české a slovenské gymnazisty. Přihlášky se podávají do konce února 2012. Otázka aktuální právě pro české prostředí je ovšem to, zda by podobnou iniciativu nepotřebovali více žáci na základních školách, kteří (mnohdy díky sociálnímu statutu svých rodičů) na gymnázium nepomysleli.
- Téma smrti je v české společnosti tabuizované, jak napovídá vyplašená reakce diváků na spot občanského sdružení Cesta domů, který se jmenuje Nebojme se zbytečně. Cesta domů nově nabízí vzdělavatelům a rodičům podpůrnou obrázkovou knížku o truchlení Když dinosaurům někdo umře, s jejíž pomocí lze předškolním dětem i dětem na 1. stupni vhodně přiblížit umírání a smrt blízké osoby. Přečtěte si také, jaké máme nejčastější předsudky v souvislosti s tématem děti a smrt.
Inspirace z praxe
- Pokud vyučujete fyziku či matematiku, nebo vás tyto vědy zajímají, prohlédněte si tyto interaktivní applety (applet = softwarová komponenta, která běží v kontextu jiného programu).
Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 14.2. konference „Národní soustava kvalifikací“ – praktický nástroj pro řešení nerovnováhy na trhu práce (Pardubice)
- 15.2. „Matematika s chutí“ – úvodní tisková konference (Praha)
- 16.2. Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma „Jakou revizi RVP si přejí učitelé základních a středních škol?“ (Praha)
- 16.-17.2: konference „Dva dny s didaktikou matematiky“ (Praha)