Co přinesl týden 4.–10. 2. 2013
Témata týdne:
2×5 kroků ministra Fialy, Nedělej z Roma vola, Co umí a neumí víceletá gymnázia, Průvodce bezpečným chováním na internetu a děda říká, že za komunistů bylo líp.
Výrok týdne:
„Představené záměry lze přivítat. Představují však asi tak pouhou desetinu toho, co jsme již zkraje roku 2011 doporučili v Rámci Strategie konkurenceschopnosti NERVu v kapitole 3. Vzdělanost (…).“ Daniel Münichv reakci na ministerské desatero ke zkvalitnění školství, následuje připomenutí doporučení, která zpráva NERVu obsahovala.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Velmi rozporuplné reakce vzbudilo 2×5 kroků ke zkvalitnění českého školství, které v pondělí 4. února zveřejnil ministr školství Fiala spolu s premiérem Nečasem. Velká část médií i učitelské veřejnosti je zhodnotila jen jako opakování starých známých věcí. Například stínový ministr Marcel Chládek v pořadu 20 minut Radiožurnálu nebo redaktorka Monika Horsáková ZDE. O něco vstřícnější byl Daniel Münich na svém blogu, připomněl ale, že nejen tato, ale i další opatření navrhoval NERV vládě už před dvěma lety. Naopak Tomáš Feřtek v komentáři pro Respekt hledal na návrhu pozitiva a ocenil ambici hledat řešení i přes krátký mandát vlády. Kompletní informace a videa, včetně hodinového Hyde parku na toto téma najdete na eduin.cz a debatovat o tom, co v návrhu chybí, můžete na ceskomluvi.cz.
- Nejkomentovanějším z Fialových návrhů byla podpora matematiky a technického vzdělávání a svezla se s tím i stále populárnější výuka matematiky podle metodiky profesora Hejného. Zajímavé ale je, že v rozhovoru Hospodářských novin viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj na otázku: Co nejvíce chybí českým absolventům? odpověděl, že schopnost analyzovat fakta, prezentovat a komunikovat. Bez toho se dnes ani technik neobejde.
- Problémům českého vzdělávání se věnují i dvě krátká videa zveřejněná v rámci kampaně Česko mluví o vzdělávání. První vysvětluje sociální následky selekce a inkluze, druhé se věnuje financování školství. Nedělej z Roma vola, i mladej cikán může bejt chytrej, rapují na podobné téma mladí romští rappeři ve videu, které nabádá rodiče, aby nedávali děti do praktických škol. Doporučujeme k zhlédnutí.
- Sílící tlak na osmiletá gymnázia v souvislosti se zprávou ČŠI, jež konstatovala nesrovnalosti ve znalostech gymnazistů a žáků základních škol, připomíná článek Kateřiny Perknerové v Deníku. Tématu bude věnován i nebližší Kulatý stůl SKAV a EDUin, který je vyhlášen na 28. února s titulkem: Je pravdivé tvrzení, že na našich školách příliš brzy rozdělujeme na na „schopné“ a „méně schopné“?
- Učitelům nabízí Centrum občanského vzdělávání Masarykovy univerzity nové publikace o výchově k občanství a Nadace VIA vyhlásila program zaměřený na rozvoj filantropických aktivit u dětí a mládeže. Smyslem je ocenit odvahu a kreativitu dětí a mladých lidí, kteří sbírají finanční prostředky pro dobrou věc. Uzávěrka je 28. února.
- Rodičům se snaží poradit Google webovou stránkou Průvodce bezpečným chováním na internetu a informace o tom, jak se daří školám protidrogová prevence, najdete v rozhovoru z LN s primářem adiktologie Michalem Miovským.
- 12 hodin budoucnosti II. Maratón myšlenek, idejí a tezí: Inventura po dvou letech se jmenuje akce v DOXu, která se koná v sobotu 16. února a filosofové (Bělohradský, Sokol), sociologové (Lánský) a politologové (Barša, Dvořáková a další) budou inventarizovat vývoj v České republice za poslední roky.
Inspirace z (a do) praxe
- Děda říká, že za komunistů bylo líp: Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni vydal metodickou příručku Příběhy bezpráví – Nástroje normalizační moci. Publikace obsahuje informační texty, dobové a archivní materiály, rozhovory s pamětníky, ale také aktivity do hodin pro žáky ZŠ a SŠ, které byly pilotovány na školách a jsou doplněny postřehy učitelů. Příručku je možné si objednat na webu www.jsns.cz.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 11. 2. Workshop Vize vzdělávání pro lektory (Praha)
- 11.–15. 2. konference Universal Learning Design 2013 (Brno)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.