Česká školní inspekce vydala zprávu ze šetření Podpora matematické gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání, ve které se konstatuje, že v ČR neexistuje národní strategie rozvoje matematické gramotnosti a stát nepřijímá žádná opatření na centrální úrovni. Přitom máme vynikající didaktiky matematiky, kteří se žáky pracují metodami, jež vedou prokazatelně k rozvoji matematických schopností a žáky navíc taková výuka baví. Jedním z nich je např. vysokoškolský pedagog prof. Milan Hejný. Podstatou jeho metody je využití deduktivních schopností dětí a více příkladů z praxe. Jako překážku, proč se nová metoda zatím obtížně prosazuje, označuje prof. Hejný především stereotypní představy učitelů, ale i rodičů o tom, jak se má matematika učit. Více o metodě a rozhovor s prof. Hejným, reportáž ČT.
Národní institut dětí a mládeže zveřejnil publikaci „Balů a Mauglí aneb „Můžeme být dítěti kamarádem?“. Jedná se o shrnutí výsledků výzkumu na téma dobrovolnictví a mentoringu. NIDM se zabývalo otázkou, jak pomocí „starších kamarádů“, dobrovolníků, kteří dítěti pomáhají využívat volný čas – tzv. mentorů – suplovat nedostatek neformálních vztahů v okolí dítěte a jak dítěti pomáhat rozvíjet jeho schopnosti, případně také eliminovat rizikové chování apod. Publikace popisuje vhodné a nevhodné způsoby chování k dítěti, rizika mentorského vztahu a také například ukazatele kvality vztahu s dítětem. Tyto informace mohou být cenné i pro učitele nebo rodiče. Shodou okolností občanské sdružení LOM realizuje obdobný projekt s názvem Patron. Chlapcům z dětských domovů chybí mužské vzory a dospělí muži, kteří s nimi tráví volný čas, jim pomáhají tento handicap překlenout.
Zajímavým příspěvkem do stále aktuální debaty, jak vést děti ke čtení, může být metoda nazvaná Sfumato. Sfumato je založeno na sladění zraku, dechu, hlasu a sluchu toho, kdo se učí číst. Podle učitelů, kteří metodu praktikují, se tímto způsobem s písmenky poperou i žáci, kterým dělá čtení velké potíže nebo jsou dyslektici. Sdružení Kritické myšlení nedávno uveřejnilo k tématu čtenářství deset základních podmínek, které musí být splněny, chceme-li rozvíjet čtenářskou gramotnost dětí.
Směřujeme k čínskému modelu učení? Ačkoliv žáci čínské Šanghaje skončili na 1. místě v testování PISA, Petr Hýl v článku pro Ekonom tvrdí, že jsou trénováni především k vyplňování testů a výuka ve školách postrádá jakoukoliv interaktivitu. Máme se inspirovat právě tímto modelem? Možná více prozradí konference Inovace ve výuce, kterou společnost HYL v Praze připravuje na 11.-14. dubna 2011.
Utvořte ve třídě pět produkčních skupin, napište náměty, scénáře a natočte a sestříhejte filmy; pak uspořádejte pro celou školu filmový festival – tak znělo zadání k projektové výuce na Gymnáziu Matyáše Lercha v Brně. A zde je možné vidět výsledky.
23.2. KVIC – krajská konference „Jak podporuje ICT rozvoj žáků v přírodovědných a technických oborech?“ (Ostrava)
23.2. PedF OU – konference „Reflexe současných trendů ve speciální pedagogice“ ( Ostrava)
24.2. Pedagogické muzeum JAK – mezinárodní konference „Odkaz Jaroslavy Peškové české vzdělanosti“ (Praha)