bEDUin červenec 2011

9. 8. 2011
EDUin
bEDUin

Klíčová témata měsíce

standardy vzdělávání, maturita, testování v 5. a 9. třídách, škrty v rezortu školství, čtenářská gramotnost, Ladislav Bátora, novela školského zákona v parlamentu

Výrok měsíce

Od nástupu pana Bátory jsem nezískal jediný faktický údaj, čeho tak špatného se měl pan Bátora dopustit. Z reakce ministra Dobeše na výtky k obsazení místa personálního ředitele mužem, který kandidoval za extremistickou stranu a o kterém píše například Český helsinský výbor.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Premiér Nečas a ministr Dobeš mají krátkou paměť. Není to tak dávno, co předseda vlády zdůraznil, že nepřipustí, aby na vedoucím místě ministerstva byl muž, který je spojen s extremistickou stranou. Ladislav Bátora se na nějaký čas stal proto jen poradcem, aby po pár měsících nenápadně vyplul jako personální ředitel MŠMT. Přes různé akce na jeho odvolání a protesty nevládních organizací, ale i senátorů, se o angažmá Bátory nyní ve vládě „taktně“ mlčí.

  • Téměř 30 % patnáctiletých žáků má v Česku problémy porozumět psanému textu. Tvrdí to studie OECD o čtenářské gramotnosti, kterou vydal Brusel v  červenci. Průměr zemí OECD je přitom 15 %. Jaká jsou fakta? Lépe jsou na tom pouze ty země (ČR mezi ně nepatří), kde se v  základních školách angažují specializovaní odborníci na výuku čtení a kde žáci v hodinách intenzivně pracují za pomoci zvláštních metod s texty. Kdy přestaneme tvrdit, že pro rozvoj čtenářské gramotnosti děláme maximum, a začneme učitelům reálně a hlavně systematicky a plošně pomáhat, aby tento náročný úkol mohli zvládnout?

  • Připomeňme si jeden začarovaný kruh: MŠMT chce plošně testovat žáky v 5. a 9. třídách. Plošnost testování vyžaduje jednoduchou formu – a tou jsou zaškrtávací elektronické testy. Tím ale testujeme převážně jen znalosti, a tak získáme velmi zkreslený obrázek o tom, jak na tom naši žáci jsou. A  navíc, a to je opravdu hloupé, podpoříme školy v tom, aby žáky trénovali především ve znalostech… Tím suma sumárum pěkně zakonzervujeme současný stav. O kvalitě připravených standardů se opakovaně pochybovalo v online diskusi, kterou MŠMT vyhlásilo, přesto je ministerstvo považuje za hotové. Nyní již ČŠI vyhlašuje výběrové řízení na realizaci testování na částku 116.800.000 Kč + DPH. Měli bychom opravdu pečlivě sledovat, kdo se této zakázky ujme, zvlášť když CERMAT se jí věnovat nechce. Abychom tu za pár měsíců neměli po Indoši také Testoš

O čem se diskutuje

Inspirace z praxe

  • Někde jsou mobily ve škole tabu, někde naopak. V USA budou žáci mobily využívat v hodině stejně jako učebnici nebo propisku. Co to se třídou udělá, když budou na učitelovu otázku odpovídat přes Twitter?

  • V Inspiromatu NIDM přináší článek o netradičních typech škol v zahraničí a v aktuálním číslu ENVIGOGIKY je možné se dočíst o metodice tvorby týmů a  podněcování aktivních forem výuky na VŠ. V této souvislosti může být i inspirativní článek z Rodiny a školy o zajímavém výzkumu publikovaném v časopisu Science.


logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články