Co přinesl týden 7.-13.4.2014
Témata týdne: O co jde Skutečně zdravé škole, novela zákona – řešení jen částečné, chystá se konference Úspěch pro každého žáka, nové číslo časopisu o inkluzi, NIQUES plýtvá veřejnými penězi, úskalí tabletů ve výuce, karetní hra o Věstonické venuši, připněte odznak oblíbenému učiteli, co dokážou mladí lidé, jak se vede školákům, co neumějí česky, tvrdší postihy učitele neochrání, pražským vysokým školám hrozí útlum, otevírá se Lektorská akademie, M. Šimáček: Inkluze je nezvratný trend, psycholožka radí rodičům školáků, univerzita pro hračičky.
Výrok týdne:
„Mně v tomhle ohledu dalo nejvíce tříleté studium waldorfské pedagogiky a další navazující semináře a kurzy, kterých je během roku 2-3 týdny, a kromě toho spousta hodin samostudia. … Čas, který mohou učitelé [magisterskému] studiu věnovat, jako víkendy a prázdniny, tak ten já využít nemohu, protože se starám o [postiženou] dceru. Teď například studuji roční kurz pro koordinátory školních vzdělávacích programů, který je plně e-learningový. Tahle forma je pro mě přijatelná. Ale to, co nabízejí pedagogické fakulty jako kombinované studium, to je pro mě neschůdné.“ Jana Petrů, učitelka na waldorfské základní škole Jinonice, v medailonu natočeném pro kampaň „Chci učit“.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Novela je na stole, řešení daleko. Ministr Chládek představil novelu zákona, který má řešit situaci učitelů bez diplomu. Novela počítá s výjimkami, složité případy však zatím pravděpodobně nezohledňuje, v některých krajích je situace kritická. K opatření má výhrady Jiří Zlatuška; podle něj si problém žádá hlubší debatu. Na komplikované případy upozorňuje EDUin v tiskové zprávě, další příklady nabízí Martin Fendrych na svém blogu či web eduin.cz.
- Tablety nejsou samospasitelné. Návrh MŠMT zavádět do škol tablety kritizuje na blogu aktualne.cz M. Fendrych a poukazuje na rizika pro zdravý vývoj dětí. Tamtéž najdete i fotoreportáž k tématu. Podle Chládka víc škodí těžké aktovky. Realizační slabiny projektu rozebírá D. Hawinger na České škole. Upozorňuje na slabou přípravu učitelů.
- Útok byl fáma, Chládek přesto přitvrdí. MŠMT představí tento týden návrh na přísnější opatření na ochranu učitelů, přestože informace o útoku chovance ve výchovném ústavu v Boleticích se nepotvrdila. Článek na portálu iDNES.cz přínos represí zpochybňuje a uvádí příklad Slovenska, kde podobný zákon platí již 5 let, počet útoků však neklesl.
- Mladí lidé, za kterými něco zůstává. Pražští gymnazisté sestrojili mlžnou komoru, přístroj v hodnotě tří miliónů korun. Jejich počin ocenili ministři Chládek i Babiš s tím, že je třeba, aby studenti dokázali vytvářet něco hmatatelného. Stejný cíl sleduje i projekt Extra třída – 20 tříd po celé ČR právě finišuje s projekty pro místní komunity. Na příklady mladých lidí, kteří se veřejně angažují, upozorňuje také cena Gratias Tibi. Nominovat lze do 1. května.
Inspirace z (a do) praxe
- Co potřebuje umět každý učitel. Výcvik věnovaný komunikaci, skupinové dynamice, práci s problematickým chováním i šikanou nabízí Lektorská akademie, kterou pořádá sdružení Jules a Jim.
- Kuriozity i odborné informace. Nové číslo zpravodaje Škola All Inclusive přináší 18 stran čtení o společném vzdělávání, například velký článek o ZŠ Lyčkovo náměstí nebo rozhovor s M. Šojdrovou z České školní inspekce.
- Hrajte karty, naučíte se historii. Karetní hru na téma archeologie vytvořili studenti z Masarykovy univerzity.
- Nová poradna pro rodiče. Portál jdemedoskoly.cz nově nabízí bezplatné poradenské služby psycholožky.
- Na seminář s vrtačkou. Technické vzdělávání trochu jinak úspěšně praktikují na Olin College v USA.
- Brněnská exkurze po zajímavých školách. Pořádá Partnerství, o.p.s, 23. dubna v rámci projektu Škola pro život.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 16.4. EduFórum (networkingové setkání, Brno)
- 23.4. Neurověda ve vzdělávání (konference, Praha)
- 24.4. Podporuje stravování v našich školách zdravý životní styl dětí? (kulatý stůl, Praha)
- 24.4. Kreativní demokratická škola: Pěstuj prostor (konference, Plzeň)