Co přinesl týden 3. 11. – 9. 11. 2014
Témata týdne: Jednotné přijímačky opět tématem diskusí. Masarykova univerzita jako první VŠ v ČR zavádí do svého přijímacího řízení test z cizího jazyka (ČT). Digitální svět představuje výrazné riziko pro dospívající, vyplývá z britských i českých poznatků (Britské listy). Roman Král se ve svém blogu zamýšlí nad vznikajícím kariérním systémem a nepostradatelnou rolí ředitelů škol v něm. Bob Kartous v komentáři pro HN poukazuje, že výběr ministra školství by měl být primárně odborný, nikoliv politický. Příspěvky na vzdělání pro zaměstnance jsou údajně nejvyšší v Praze (Deník.cz). O trestání za chyby a další zátěži, kterou si údajně odnášíme ze škol, je tento text (Firstclass.cz).
Výrok týdne:
„Dnes vám každý podnikatel řekne: dejte mi člověka, který je aspoň schopen ráno v šest přijít do práce, já už ho všechno naučím. Takhle jsme dopadli a já si myslím, že to je špatně. Nevěřím tomu, že se to v dohledné době změní. Proto tento zoufalý krok, že kromě výroby budeme i vychovávat děcka.“ Předseda představenstva TOS Varnsdorf Jan Rýdl.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Sněmovna stvrdila zákon o dětské skupině. Přes odpor odborné veřejnosti, senátu i prezidenta schválila sněmovna zákon o dětské skupině (101 hlasů). Zákon technickými požadavky ohrožuje existenci lesních školek, nízkoprahových klubů a dalších zařízení předškolní péče. Představuje riziko pro ty nejpotřebnější (Aktuálně.cz). Koalice slibuje zmírnit možné dopady zákona novelou, která bude předložena v okamžiku, kdy zákon o dětské skupině vyjde ve sbírce zákonů (ČT). Zainteresovaným organizacím se toto řešení zdá velmi nejisté. Opakovaně upozorňujeme na to, že legislativní řešení je v rozporu s poznatky o optimální předškolní péči.
- Povinnost pro pětileté. Snížit množství odkladů a lépe děti připravit na školní docházku hodlá ministr školství zavedením povinného posledního ročníku školky nebo povinnou docházkou pětiletých dětí do nultého ročníku ZŠ (Novinky.cz). Někteří rodiče ale nultý ročník ani školku pro své děti nepožadují a povinná docházka je bude omezovat, jak upozorňuje v komentáři Martin Fendrych. Dosud nulté ročníky navštěvovaly převážně děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, u nichž se osvědčovaly. Otázka však je, zda by levnější a efektivnější nebyl pečlivý monitoring rodin a dětí, které tuto podporu potřebují, a systematická péče o ně.
- Překážky v komunikaci mezi rodiči a školou? Setkávání rodičů s učiteli nemusí mít jen podobu obávaných kolektivních „rodičáků.“ Dokonce se jej mohou účastnit i děti. A to je možná vůbec nejlepší. O tom, že žákovská knížka není taška na granáty, je předposlední díl Vší ve škole (TV Stream). Seriál přesáhl 1 milion zhlédnutí, jeho poslední díl se věnuje výběru školy.
- Jak (ne)měřit kvalitu vysokých škol. HN připomněly srpnový žebříček serveru Businessinsider, v němž je seřazeno 50 údajně nejlepších ekonomických škol světa (iHNed.cz), české školy se neumístily. V nedávno zveřejněném žebříčku Best Global University Rankings se objevily pouze tři české školy, nejlepší (UK) na 179. místě (iDNES.cz). Žebříčků univerzit existuje celá řada (Times Higher Education, Šanghajský žebříček), první místa v nich obsazují zcela pravidelně anglosaské univerzity. Problematický je ale způsob hodnocení a nastavení kritérií, což ve své slavné knize Teorie nevzdělanosti kritizuje Konrád Liessmann (iliteratura.cz).
Inspirace z (a do) praxe
- Škola otevřená rodičům, rodiče otevřeni škole. Seminář pro učitele, jak komunikovat s rodiči. Omezená kapacita!
- Uvažujme o škole jinak. Čas a prostor aneb jak o jejich využití ve třídě uvažovat jinak a jak umožnit učitelům, aby se ze zvěstovatelů pravd stali zprostředkovatelé poznání. Krátké vtipné video (Aj).
- Katalog podpůrných opatření pro žáky se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Komentujte i vy.
- Mapování iniciátorů sociálních změn. Nezisková organizace Ashoka vydala materiál shrnující příběhy lidí, kteří se rozhodli vyvolat sociální změnu, často prostřednictvím vzdělávání.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Konference pro vzdělavatele, 11. – 12. 11., PedF MU, Poříčí 31, Brno.
- Festival lesní školky a školy ZeMě, 13. 11., 14:30 – 22:30, Novoměstská radnice, Karlovo náměstí, Praha.
- Jihlava mluví o vzdělávání a Montessori pedagogice, 15. 11., 09:00 – 18:00, Tyršova 12, Jihlava.