Praha 16. května 2012 – Ředitel CERMATu na základě doporučení validační komise rozhodl v pondělí 14. května o harmonizaci výsledků maturitní zkoušky z matematiky vyšší obtížnosti a uveřejnil, jak bude metoda aplikována. Odborníci tento postup kritizují jako nepřijatelný a v rozporu s tím, jak může být proces harmonizace použit.
Harmonizace výsledků je sice standardním opravným statistickým procesem, který se při testování používá, ale zásadně musí být jeho podoba a postup stanoven dopředu a veřejně znám. Existuje více metod, které je možné pro harmonizaci výsledků použít a které vedou k úpravě získaných dat.
Harmonizaci si zjednodušeně můžeme představit jako proces, při kterém se získané body studenta z jednoho testu přepočítávají na body, kterých by teoreticky dosáhl, kdyby v danou chvíli absolvoval test druhý (např. tedy test z matematiky, který studenti dostali loni). Jeho smyslem je zajistit maximální srovnatelnost různých testů, resp. výsledků žáků.
CERMAT k harmonizaci výsledků přistoupil až po nátlaku veřejnosti a její podobu vytvořil dodatečně. Dopředu nezveřejnil (a podle všeho ani nemá) ani kritéria, ani hranici, od které budou testy vyžadovat proces harmonizace. A to je naprosto zásadní systémová chyba, která svědčí o tom, že v CERMATu nejsou řádně nastaveny procesy, které by zaručovaly meziroční srovnatelnost zkoušek.
Není ani zřejmé, na základě jakého oprávnění rozhoduje ředitel CERMATu o harmonizaci, neboť školský zákon ani příslušné vyhlášky jej neznají.
I přes harmonizaci výsledků žáků CERMATem došlo k enormnímu nárůstu neúspěšnosti žáků oproti roku 2011 o 2,2 procentního bodu, což ředitel CERMAT posuzuje jako mírné zhoršení výsledků, ve skutečnosti jde ale o zhoršení o 360 % (z 0,6 na 2,8%).
Ondřej Šteffl, ředitel Scio, řekl: „CERMAT svou harmonizací ͵zezaduʹ odhalil, že neví, co dělá. Přirovnal bych to k chirurgické operaci –operatér si před tím, než pacienta zašije, zkontroluje, že má všechny nástroje a žádný nezůstal v těle operovaného. CERMAT všechno nejprve zašil a teď, když chybí nástroj, tvrdí, že je standardní pacienta znovu rozpárat. Již zavadlou důvěryhodnost maturitní zkoušky tím zcela pohřbil. Navíc test z matematiky odhalil další zásadní problém – změna v pojetí testu z roku na rok jasně ukazuje, že CERMAT nemá jasno v tom, jaká vlastně má maturita být a k čemu. Takto hazardovat se studenty je ostudné.“
Poznámky pro editory:
Ukázku a základní vysvětlení postupu harmonizace skóre, který musí být stanoven dopředu, najdete například na stránkách Scio k přijímacím zkouškám ZDE nebo k Národním srovnávacím zkouškám ZDE.
Rozhodnutí ředitele CERMATu ve věci harmonizačního přepočtu výsledků maturitní zkoušky z matematiky ve vyšší úrovni obtížnosti si můžete přečíst ZDE.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.