Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 7.12. – 13. 12. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Klíčové je, aby potřebná pomoc přišla včas. Jenže stát garantuje peníze pro děti v krizi až ve chvíli, kdy je umístí mimo rodinu. Typicky do některého z ústavů, kde za lůžko platí 35 až 80 tisíc korun měsíčně. Kdyby dal stát polovinu těchto peněz mámě, která přišla o práci, chce péči o své děti zvládnout, ale bez vnější pomoci to nejde, tak je to přece pro všechny lepší,“ popisuje Klára Laurenčíková z České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání v rozhovoru limity českého systému sociální podpory (Hospodářské noviny).
V souvislostech:
Čeští čtvrťáci podali nadprůměrný výkon v mezinárodním srovnání TIMSS. Co je za jejich úspěchem, to zatím nevíme
Prvnímu stupni se daří, ukázaly výsledky čtvrťáků v mezinárodním srovnání TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) za rok 2019. „Čeští žáci 4. ročníku dosáhli v šetření TIMSS 2019 nadprůměrného výsledku v matematice i v přírodovědě. Tři členské země EU měly v matematice lepší výsledek a dalších pět výsledek srovnatelný s Českou republikou. V přírodovědě byly lepší dvě členské země EU a pět jich mělo výsledek srovnatelný s českými žáky. Stejně jako tomu bylo v předešlých šetřeních TIMSS, také v tom posledním byli v obou oblastech vzdělávání nejúspěšnější žáci východoasijských zemí,“ komentuje závěry studie Česká školní inspekce v aktuálně představené národní zprávě.
Čeští žáci skončili v matematice na 16. místě a v přírodovědě byli třináctí z 58 zemí z celého světa, které se studie zúčastnily. Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal při prezentaci výsledků na tiskové konferenci ministerstva školství zdůraznil, že výkon podaný českými školáky se vrátil na úroveň z roku 1995, kdy se konalo první „kolo“ TIMSS. Poté se jejich výkony propadly. Co bylo příčinou velkého propadu zejména v roce 2007 a poté postupného zlepšování? „Interpretace budou vždy za daty. Například doposud jsme slýchali, že rozvolnění a liberalizace společnosti vedli k poklesům výsledků žáků oproti výsledkům z počátku 90. let, kdy se muselo ještě poslouchat. Vidíme, že liberalizace výchovy a menší tlak na děti pokračuje a výsledky se v čase zlepšují. Tím to tedy nejspíše nebylo,“ uvažuje v diskusi na facebooku David Greger, ředitel Ústavu rozvoje a vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
Výsledky nejsou ale jen pozitivní. Již na úrovni 4. třídy se potvrzují obrovské rozdíly mezi jednotlivými regiony. Zatímco v Praze dosáhlo výborných nebo vynikajících výsledků v matematice 59 % čtvrťáků, v Karlovarském kraji jich bylo pouze 26 %. Tomu bohužel odpovídá i podíl dětí, které dosáhly špatných výsledků. „V pěti krajích České republiky (Karlovarský, Olomoucký, Moravskoslezský, Královéhradecký a Ústecký) tvoří podíl žáků se slabými výsledky v matematice více než jednu čtvrtinu všech žáků 4. ročníku. Ve stejných krajích je zároveň více než jedna pětina žáků se slabými výsledky v přírodovědě, naopak v Praze je podíl takových žáků v obou předmětech menší než jedna desetina,“ konstatuje se v národní zprávě ke studii TIMSS 2019.
„Existuje ale ještě jeden pohled, jak číst výsledky v testování TIMSS. Kvůli němu ale musíme udělat čelem vzad, odejít na druhý konec místnosti a nedívat se omezeně jen na jedno mezinárodní srovnání, ale i na další – PISA,“ píše v analytickém textu zveřejněném na webu seznamzpravy.cz Josef Mačí. Upozorňuje v něm, že zatímco čtvrťáci se od roku 2007 zlepšují, patnáctiletí Češi jsou na tom hůře. „Problém je, jak o druhém stupni základních škol v Česku přemýšlíme. Je to černá díra, se kterou si nevíme rady. Máme problematicky nastavenou hranici všeobecného vzdělávání, kterým všichni procházejí, neumíme rozvíjet většinu žáků, a ztrácí se tak jejich motivace,“ cituje text Jiřího Nantla, náměstka hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast školství a ředitele Středoevropského technologického institutu Masarykovy univerzity.
Těšíme se do školy. 18 odborníků na wellbeing sestavilo návod pro návrat dětí do škol
Už podruhé se děti vracejí do škol. 18 odborníků z organizací sdružených v pracovní skupině Wellbeing v rámci projektu Partnerství pro vzdělávání 2030+ sestavilo praktický manuál pro učitele, jak provést žáky tímto náročným obdobím. V materiálu, který nazvali Těšíme se do školy, nabízejí odkazy na další zdroje informací a praktických doporučení. Wellbeing patřil mezi hlavní témata letošní konference Úspěch pro každého žáka. O důležitosti, kterou mu přikládají ve finském školství, mluvil ve své přednášce bývalý finský ministr Olli-Pekka Heinonen.
Výběr z Edukalendáře: