Co přinesl týden 23.- 29.6. 2014
Témata týdne: Jak by jedničkář změnil školství, o čem svědčí vysvědčení, občankáři bojují za svůj předmět, co ukazuje spor o domácí vzdělávání, komu dovolit maturitu, problém zákona o dětské skupině, Hejný v praxi, prázdniny škodí vzdělávání, co zjistilo šetření TALIS o učitelích, Chládek tělocvikářem, nominujte zástupce ředitelů, tance kolem Comenia Scriptu, čím stát podporuje romské školáky, Co umím – portfolio pro vaše děti, VŠE na iTunes, jak děti (ne)čtou, rektor UK o Chládkovi, Varianty vydaly další časopis o inkluzi, kyberšikana stále na vzestupu.
Výrok týdne:
„Hlavní smysl vysvědčení tak vlastně není hodnocení, ale trénink. Je to příprava na život, který je ze své podstaty nespravedlivý, na život ve společnosti, která nedokáže nahlédnout hlubiny jednotlivé duše. Takhle to bude pořád, Einstein ukecal lékaře, aby z něj udělali „neurastenicky vyčerpaného“ studenta. Odešel z výtečného gymnázia, kde nebyl s to vydržet. Ale nejde jen o geniální kusy. Mnoha lidem prostě škola a její omezení, její úzce vymezené nároky nesedí. Takže vysvědčení část dětí – těch vnímavějších – učí, že spravedlnosti a institucionálního pochopení ve společnosti najdou pomálu, že ho nemají očekávat.“ Martin Fendrych komentáři Vysvědčení je jen zkratka. Jako tweet nebo esemeska.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Nedělejte kolem vysvědčení rozruch. Na přeceňování významu školních známek poukazuje tisková zpráva EDUin. Martin Fendrych na aktualne.cz rozebírá limity známkování a jeho přínos v podobě tréninku na nespravedlnost života. Ondřej Šteffl v rozhovoru pro ČRo Radiožurnál tvrdí, že známky nevypovídají o tom, co dítě umí, vůbec nic.
- Jak jsou na tom čeští učitelé. Mezinárodní šetření TALIS, jehož výsledky prezentovala Česká školní inspekce, odhalilo, že čeští učitelé jsou se sebou spokojení, zatímco ředitelé si stěžují na byrokracii. ČŠI nicméně poukazuje na zjištění, že zájem pedagogů rozvíjet se v individualizované práci s dětmi je poloviční oproti mezinárodnímu průměru.
- Ještě o maturitách. Tomáš Feřtek na blogu respekt.cz oponuje názoru, že překážky v cestě k maturitě podporují vzdělanost. Oldřich Mazal na blogu iDNES.cz se naopak domnívá, že maturitu rozhodně nesmí mít každý a vysvětluje proč. Michaela Šojdrová (KDU-ČSL) přičítá letošní maturitní debakl poklesu kvality středoškolské výuky.
- Revoluce v psaní se nekoná. Týdeník Respekt osvětluje pozadí rozhodnutí MŠMT využít levnější variantu Comenia Scriptu. Školám se nyní nabízí aplikace pro tablety, která využívá právě písmo Comenia Script.
Inspirace z (a do) praxe
- Zjistěte přes prázdniny, CO UMÍ vaše dítě. EDUin přichází s novým nástrojem Co umím, který je určený rodičům i učitelům. Umožňuje zaznamenávat úspěchy dětí a mapovat rozvoj jejich kompetencí v různých oblastech.
- Cena pro zástupce ředitelů škol. Nominujte kandidáty, kteří jsou podle vás důvěryhodní a na svém místě.
- Hejného matematika v praxi. Podívejte se na video o tom, jak se pilotně ověřuje učebnice pro 6. třídy.
- Další Škola All Inclusive. Vychází třetí číslo zpravodaje programu Varianty, které přináší například rozhovor s ombudsmankou Annou Šabatovou nebo příběh mongolského chlapce o jeho zkušenostech s českou školou.
- Nemít školu nevadí. Nový zpravodaj Svoboda učení referuje o hamburské škole Neue Schule, která funguje na principech unschoolingu, či úspěšných mužích, kteří se ve škole nijak nevyznamenávali.
- Rodiče nečekaní spojenci. Seminář Variant a EDUinu o spolupráci ve škole se koná 27. srpna v Praze.
- Jak pracuje Extra třída v Deblíně. Podívejte se na krátké video ukazující, co zažili žáci při obcházení sousedů.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 29.7. Ahoj školo, sbohem přírodo?! (seminář G. Grüna o lesních družinách, Praha)
- 4. – 8.8. East-West Conference on Mathematics Education (konference, Varšava)