Co přinesl týden 28.4.- 4.5. 2014
Témata týdne: Změny v maturitách, nekvalifikovaní učitelé odcházejí se zpěvem, různé názory na digitalizaci učení, jaké studium nabídnou fakulty učitelům, poradna pro učitele bez kvalifikace, Klaus se zastal ředitelů, debata o filmové výchově, jak dopadly studentské volby do EP, párová výuka pomáhá, odškodné pro diskriminované učitele.
Výrok týdne:
„Z hlediska zaměstnání bychom měli … připravovat studenty nejen na tradiční zaměstnání v podniku nebo ve státní službě, ale i na podnikání a na sebezaměstnání, protože v lokálních podmínkách tyto požadavky budou. Rozmach globalizace končí, nastává návrat do mateřských lokalit a regionů. V podstatě se naplňuje sen Jana Bati, tedy koncepce průmyslového města, dnes bychom tomu říkali znalostní nebo autonomní město.“ Ekonom Milan Zelený v debatě o proměně trhu práce, která proběhla na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Marcel Chládek navrhl změny ve státní maturitě. Testy vyplňované na počítači, oddělené maturity pro gymnázia a odborné školy, za pár let povinná maturita z matematiky, mistrovské zkoušky. Ministr představil své záměry, média věnovala nejvíce pozornosti povinné matematice. V debatě na Čro Plus zdůrazňovali řečníci hlavně propojení matematiky s reálným životem. EDUin v tiskové zprávě komentoval jednotlivá opatření a připomněl záměr, aby se náročnější a odborná část maturity odehrávala v profilové – školní části, podrobně se tématu věnuje i aktuálně.cz. O tom, jak by mohla za pět let vypadat maturitní písemka z češtiny, uvažuje v blogu pro respekt.cz Tomáš Feřtek.
- Ministerstvo zřídilo poradnu pro učitele bez kvalifikace. Od středy 30. dubna nabídlo ministerstvo učitelům, jimž schází formální kvalifikace, možnost konzultace. Pokud je váš případ nejednoznačný, komplikovaný a nepodařilo se vám zatím získat jasnou odpověď, můžete se obrátit na kvalifikace@msmt.cz a v případě, že budete odpověď považovat za užitečnou i pro ostatní kolegy, lze ji sdílet na eduin.cz.
- Pokračuje debata o digitalizaci učení. A najdete v ní protikladné názory. Obhajuje je učitel Daniel Preisler, naopak jeho kolega Libor Olbřich vysvětluje, proč se o evropské peníze na tablety nepřihlásí. Konkrétní příklad jejich využití pro podporu učení nevidomých dětí přinesl idnes.cz a na hry pro rozvíjení sociálních dovedností upozorňuje Scio.
- Podoba přijímaček je svázaná s financováním škol. Ministr obhajoval kromě dalších záměrů svoji snahu zavést jednotné přijímačky v pořadu Interview Čt24, kriticky se o nich vyjádřil Václav Klaus v poznámce na novinky.cz, Petr Koubek na České škole a ve starším komentáři Tomáš Feřtek v Lidových novinách. Rozporu mezi snahou nezavádět plošné testování v 9. ročníku a zavést jednotné přijímačky si všímá aktuálně.cz.
Inspirace z (a do) praxe
- Patří filmová výchova do škol? Startuje debata na téma, zda se kromě literatury má škola zabývat i filmem a televizí. Přečtěte si manifest podporující filmovou výchovu a navštivte stránky s podrobnějšími informacemi.
- Co si myslí ředitel Přírodní školy. Rozhovor s Františkem Tichým, ředitelem jedné z nejoriginálnější středních škol u nás, osmiletého „skautského“ gymnázia Přírodní škola, publikoval server rodinnévzdělávání.cz.
- Řekněte si o peníze Americké obchodní komoře. Amcham vypisuje v rámci programu One World, many Voices další granty pro školy na veřejně prospěšné projekty. Letos se rozděluje 275 000. Uzávěrka 20. června.
- Pro každé dítě dobrého učitele: Rozhovor s ředitelkou MŠ Beruška ve Frýdku Místku publikoval časopis Zvoní.
- Co je to párová výuka. Práci dvou učitelů ve velkých třídách praktikují na ZŠ v Kunraticích.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 6. 5. EduFórum – Technika ve škole (setkání, Praha)
- 13.5. Edufórum na návštěvě: Přírodní škola (exkurze, Praha)
- 14.5 Řemeslo má zlaté dno (konference, Praha)
- 15.5. Úspěch pro každého žáka (konference, Praha)
- 15.5. ALL inclusive schools festival (Praha)