Chystá Dobeš testy nebo tresty?

13. 11. 2011
EDUin

Pokud by si někdo přál jasný doklad nedovzdělaného chaotismu ministra školství Dobeše, lepší příklad těžko najde. Pan ministr, který po několik měsíců tvrdil, že plošné testy po páté a deváté třídě budou jen rychlou zpětnou vazbou pro děti a jejich učitele – pár kliknutí na počítači, tento týden prohlásil, že se mu zalíbil návrh Václava Klause mladšího a Asociace aktivních škol, aby ten, kdo test nesplní, nesměl nastoupit na víceleté gymnázium nebo jakoukoli jinou školu s maturitou. Nedomyšlená pitomost je to opravdu mimořádná.

 

Abych jen znova neopakoval základní argument, že podle všech dostupných dat a zkušeností má předčasná selekce dětí negativní důsledky pro kvalitu a výsledky školství, soustředím se hlavně na ty nedomyšlenosti.

Tak za prvé ony standardy a z nich vycházející testy na základních školách mají být stanoveny jako minimální – tedy tvrdí to ministr – a předpokládá se, že by je mělo bez problémů absolvovat zhruba devadesát procent dětí. Když si představím třicet běžných páťáků, tak asi zrovna tihle tři o vstup na víceleté gymnázium usilovat nebudou, testy netesty. Tedy v tomhle smyslu připravovaný test jako prostředek třídění na chytré a hloupé fungovat nemůže. To někdo nedomyslel.

Aby fungoval, musel by být třídící test náročnější. Aby jím neprošla třeba polovina třídy. Pak se ale z takového testu stane trest, kladivo na žáky a všechny školní a rámcové vzdělávací plány a kompetence by šly do háje, protože rodiče by tlačili učitele hlavně k tomu, aby s dětmi trénovali na chystanou selekci. Vystresováni obavou, že na „rampě“ nepošle dozorce jejich dítě na správnou stranu. A vážně chceme, aby o osudu dětí fakticky rozhodovala agentura, která na objednávku ministerstva testy připraví? Nebo ministr, který jí míru náročnosti zadá? Není taková absolutní pravomoc nad osudy jiných v rozporu s pravidly demokraticky řízené společnosti? A proč jsme teda chystali všechny ty nákladné vzdělávací dokumenty, když nakonec bude rozhodovat o tom, co se mají děti učit, nějaký anonymní autor státního testu. To taky někdo nedomyslel.

Ještě absurdnější je to s testy v deváté třídě. Kdo je neudělá, nesměl by jít na jakoukoli školu s maturitou. Co se tím myslí? Už nikdy by nesměl maturovat, protože se mu jedno dopoledne v devítce nedařilo? Když za pár let dospěje a zvládl by to, tak nás to už nezajímá?

To je taková pitomost, že takhle to asi ani pan ministr nemyslel. Nejspíš by bylo možné test opakovat. Za jak dlouho? Za týden? Za měsíc? Příští rok? Nebo až po skončení učňáku, na který bude nevzdělavatelný nešťastník povinně odeslán? A když se rozhodne si po učňáku udělat maturitu, bude dělat ten test z devítky? Nebylo by rozumnější to nechat na škole, aby posoudila, jestli je schopný studia? Nebo školám stát právem nevěří, a proto chce centrální testový dohled? Je těch nejasných otázek nějak moc, ne?

Nebylo by možné, aby si tyhle věci pan ministr rozmyslel, než nás začne oblažovat dalším skvělým nápadem, tentokrát jak využít plošné t(r)esty?

 

Mimochodem, koukněte se na stránky ministerstva. Je třetí den poté, a pokud byste tam hledali nějaké srozumitelné vysvětlení, cože to ministr plácá, hledali byste marně.

Pokud by vás zajímaly další důvody, proč není maturitní testová laťka dobrý nápad, přečtěte si je ZDE.

A ještě jeden odkaz. Ve 20 minutách Radiožurnálu vysvětluje ministr Dobeš svůj záměr.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články