Za týden bude stávka. Prioritně je o penězích do školství, učitelé jsou připraveni se postavit také za platy nepedagogických pracovníků
Školské odbory na 27. listopadu vyhlásily celodenní stávku. Některé školy tak mohou příští pondělí zůstat zavřené. Připojit se ke stávce není povinné, takže řada z nich zůstane otevřená a bude se běžně vyučovat. Někde se mohou například připojit jen někteří učitelé.
Veřejným prostorem se šíří, že stávka je hlavně o platech pro učitele, ale není tomu tak. Je pravda, že sliby vlády o tom, co se nakonec objeví kantorům na výplatní pásce, zůstávají nenaplněné. Konkrétně jde o závazek 130 procent průměrné mzdy pro učitele, který nemají. Pondělní celodenní stávkou ale chtějí odboráři upozornit na to, že ve školách nemusí být dostatek dalších zaměstnanců, jako jsou asistenti pedagoga, kuchařky či školníci. Nejde totiž o stávku učitelů, ale školských pracovníků.
„Tady se nejedná o platech učitelů, ale o tom, jestli budeme mít dostatek nepedagogických pracovníků, jestli je seženeme, protože mají nízké platy,“ vysvětlila v pořadu Pro a proti v Českém rozhlase na začátku týdne místopředsedkyně školských odborů Markéta Seidlová.
Poslední číslo, se kterým má podle vládního návrhu ministerstvo školství pro příští rok počítat, je 269 miliard korun. To je sice o zhruba čtyři miliardy vyšší, než tomu bylo pro letošní rozpočet, ale nepočítá se v něm například s inflací, se kterou se Česko potýká. Takový rozpočet také „neutáhne” zmíněné uzákoněné zvyšování platů učitelů. Vzhledem k tomu, že má resort pod vedení ministra Mikuláše Beka reálně počítat s méně penězi, než by ve skutečnosti potřeboval, musí šetřit.
Platy pod hranicí minimální mzdy, která činí 17300 korun, mají na školách uklízečky, školníci nebo kuchařky. Jak ministr Bek přiznal v nedělním pořadu Televize Nova Za pět minut dvanáct, je takové ohodnocení skutečně velmi nízké a systém potřebuje změnit už delší dobu. „Tyto pozice jsou podfinancované velmi dlouho. Zatím se nepodařilo najít nastavení, které by umožnilo v této oblasti zavést větší efektivitu a lepší ohodnocování. Systém podle mě potřebuje velkou změnu,“ řekl Bek v pořadu, kde diskutoval i s předákem školských odborů Františkem Dobšíkem. Podle něj kroky vlády neukazují na to, že by bylo vzdělávání prioritou, jak zněly předvolební sliby.
Co dalšího ve školství ohrožují plánované škrty? Ministr Bek chce změnit podobu PHmaxů, což je maximální týdenní počet hodin vyučování, který úřad ve výsledku školám proplatí. Právě díky tomuto dělení mohly školy, potažmo učitelé dělit hodiny do menších hodin nebo využívat tandemovou výuku. To by do budoucna v případě úpravy PHmaxů mohlo zmizet, protože by to školám nikdo neproplatil. Takové zásahy by ohrozily především školy, které se snaží o moderní styl výuky. Ten po nich paradoxně ministerstvo chce, pokud by stále trvalo na naplňování dokumentu Strategie 2030+.
Ministr školství Mikuláš Bek v minulém týdnu přislíbil, že se v otázce rozpočtu a financování školství bude snažit získat v rámci vyjednávání s kolegy z vlády více peněz a jednat chce nadále také s odbory.