Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 14.9. – 20. 9. 2020
Krátce:
Výrok týdne:
„Ministerstvo by fakticky nastražilo past na ty školy, které uvěřily, že stát opravdu chce společné vzdělávání podporovat. V roce 2016 je nalákalo na sloní stezku, a když se po ní vydaly, o čtyři roky později se na ní z ničeho nic objeví jáma jen zlehka přikrytá řečmi o nutné racionalizaci a šetření. O co víc školy uvěřily, o to hlubší bude jáma, do níž se propadnou,“ komentuje v Respektu Tomáš Feřtek návrh inkluzivní vyhlášky, která má nově upravit přiznávání asistentů pedagoga.
V souvislostech:
Dotazníkové šetření mezi řediteli a učiteli, které mapovalo jejich zkušenosti z jarní výuky na dálku, posloužilo slovenskému ministerstvu školství jako podklad pro stanovení priorit pro druhou vlnu pandemie. Cílem je lepší zvládnutí distančního vzdělávání včetně toho, aby se výuky v případě, že bude nutné opět zavřít školy, účastnili i ti žáci, kteří na jaře ze vzdělávacího procesu zcela vypadli. Co považuje pro druhou vlnu pandemie za podstatné?
Podle šetření, které bylo pokladem pro slovenskou strategii pro druhou vlnu epidemie, se na Slovensku během jarní karantény do distanční výuky vůbec nezapojilo 7,5 procenta žáků a 18,5 procenta se jich neučilo přes internet, nejkritičtější byla situace ve školách s vysokým podílem dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a ve speciálních základních školách. Každý čtvrtý učitel na Slovensku neměl přístup k dostatečně rychlému internetu, každý pátý zaznamenal vysoké náklady za internet v souvislosti s vysokou spotřebou dat. Při offline výuce část učitelů kombinovala zasílání pracovních listů a telefonický kontakt se žáky, stejný počet učitelů se ale spoléhal výlučně na zasílání pracovních listů, což znamená, že jejich žáci zřejmě neměli přístup k potřebné pedagogické podpoře. Celou zprávu z výzkumného šetření najdete zde.
Výzkum Pedagogické fakulty Univerzity Palackého se zaměřil na digitální gramotnosti učitelů. Data začali výzkumníci sbírat již před začátkem pandemii, dokončili ho až po uzavření škol. Oslovit se jim podařilo přes dva tisíce učitelů, jejich průměrný věk byl 48 let, většina z nich působí na základních školách. „Během krize ve společnosti rezonovala představa, že učitelé byli před ní počítačově negramotní a technologie neuměli vůbec používat,“ řekl během tiskové konference Kamil Kopecký, jeden z autorů výzkumu. To ale podle výsledků výzkumu neodpovídá skutečnosti. Na otázku, zda používá moderní technologie rádo, odpovědělo kladně 85 procent oslovených učitelů, podle každého čtvrtého z nich současné školství potřebuje vzdělávací technologie pro podporu výuky.
Pro distanční vzdělávání důležité LMS platformy (learning management systems) využívá méně než polovina (41,52 % škol), na základních školách potvrdila používání systémů jako Google Classroom nebo MS Teams či Moodle zhruba třetina učitelů.
Otázkou ovšem je, jak dobře se učitelům daří potenciál těchto technologií využívat. Nejčastější aktivitou, pro kterou učitelé technologie využívají, bylo promítání krátkých edukačních filmů (krátké videoukázky), dále promítání prezentací (typicky prezentace v MS PowerPoint), promítání obrázků či vyhledávání informací na internetu. Výzkumnou zprávu Český učitel ve světě technologií najdete zde. Záznam tiskové konference zde.
Výběr z Edukalendáře: