Co přinesly týdny 1.7. – 6. 9. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Tento slogan říká, že začlenění dětí, jako je moje dcera, je z principu nezdravé. To je, jako by tam stálo, že zdravá je společnost bez Židů, bez Romů nebo bez důchodců. To je vymezení proti určité skupině obyvatel. My jako dopravní podnik převážíme ty děti do škol, přepravujeme i jejich rodiče, kteří se často potkávají s nepochopením a předsudky i ze strany škol,“ řekl v rozhovoru pro DVTV Josef Prokeš, řidič autobusu Dopravního podniku Brno a zároveň otec dvou autistických dětí poté, co odmítl řídit autobus se sloganem SPD “Zdravá škola bez inkluze“.
V souvislostech:
Ministerstvo zdravotnictví v pátek upřesnilo pravidla pro uzavírání škol. „V případě, že dojde k potvrzenému výskytu onemocnění covid-19 nebo nařízení karantény ve škole a školském zařízení u více jak 30 procent pedagogických pracovníků a dětí/žáků/studentů, kterému předchází narůstající trend nemocnosti, je riziko přítomnosti možných zdrojů nákazy a dalších přenosů nákazy tak veliké, že je doporučeno nařídit uzavření či omezení provozu školy nebo školského zařízení,“ uvádí se v třístránkovém dokumentu, který je reakcí na nejasnosti kolem škol, kde byla v minulém týdnu karanténa nařízena větší části pedagogického sboru.
Dokument potvrzuje snahu zasahovat do chodu škol co nejméně. Hygienici mají posuzovat každý případ individuálně, a to nejen podle intenzity kontaktu s pozitivně testovaným žákem nebo učitelem, ale i podle podmínek ve škole, například podle velikosti školy, jejího prostorového uspořádání, počtu žáků ve třídách nebo epidemiologické situace v jejím okolí. Metodika je platná od pondělí 7. září.
Celý dokument najdete zde.
Pohled rodičů na to, co je cílem vzdělávání, se během pandemie příliš nezměnil, méně si jich ale myslí, že jejich dítě má studovat na vysoké škole. Zjistil to výzkum, na kterém se podílela společnost PAQ Research, think tank IDEA a EDUin. Co se týká cílů vzdělávání, zkušenost s distanční výukou posílila trend, který autoři výzkumu o rodičovských názorech sledují již od roku 2009. Mezi dotazováním uskutečněným na reprezentativním vzorku v dubnu a červnu 2020 přibylo rodičů, podle nichž má být cílem školní výuky především vést žáky k tomu, aby uměli pracovat s informacemi a uměli z nich vyvozovat závěry, škola má také vést žáky k tomu, aby si uměli vytvořit vlastní názor.
Největší změnu zaznamenal výzkum v počtu rodičů, podle nichž patří mezi nejdůležitější cíle vzdělávání naučit žáky soustředěně se učit a poznávat nové věci, jejich počet mezi dubnem a červnem vzrostl ze 45 na 53 procent.
Výzkum zaznamenal výrazné snížení počtu rodičů, kteří chtějí, aby dítě vystudovalo vysokou školu, výraznější byl přitom pokles u rodičů s vyšším než maturitním vzděláním (9 p. b.), než u rodičů s nižším než maturitním vzděláním (4 p. b.). Jedním z vysvětlení poklesu aspirací může být to, že rodiče lépe poznali schopnosti svého dítěte. U rodičů s vyšším vzděláním byl skutečně výraznější posun mezi prosincem a dubnem u těch, kteří uvedli, že během vzdělávání na dálku lépe poznali schopnosti svého dítěte (10 p. b.) „Tento vývoj může poukazovat na to, že aspirace rodičů, které v českém vzdělávání silně ovlivňují výsledky, v některých případech reflektují spíše jejich společenské postavení než preference a kompetence dětí. Zkušenost s distančním vzděláváním je dovedla k tomu, že své aspirace přehodnotili,” okomentoval výsledky sociolog Daniel Prokop.
Podrobnou zprávu k výzkumu Proměny názorů rodičů na vzdělávání během pandemie najdete zde.
Příznaky minimálně středně těžké deprese trpěl na počátku jarních restriktivních opatření každý pátý Čech, největší dopad měla krize na duševní zdraví mladých lidí, konstatovala studie think tanku IDEA.
„V porovnání s dobou před pandemií se těsně po zavedení nejpřísnějších restriktivních opatření zvýšil podíl populace s příznaky minimálně středně těžké deprese či úzkosti více než trojnásobně: z 6 % na 20 %,“ uvádí autoři studie. Na konci května podle jejich zjištění trpělo příznaky minimálně středně těžké deprese nebo úzkosti 10 procent české populace.
Nejvíce ohroženi byli mladší respondenti (ve věku 18 až 24 let), u seniorů byl propad v duševním zdraví nejmenší. „V kategorii mladých lidí mezi 18 a 24 lety vidíme, že s vypuknutím pandemie vykazuje příznaky přinejmenším středně těžké deprese či úzkosti až 36 % respondentů. Oproti tomu v kategorii nad 65 let věku tyto příznaky vykazuje 13 % respondentů,“ konstatuje se ve studii.
Studii Dopady pandemie koronaviru na duševní zdraví (autoři Vojtěch Bartoš, Jana Cahlíková, Michal Bauer, Julie Chytiková), červenec 2020, najdete zde.
Výběr z Edukalendáře: