Co přinesl týden 1. 11. – 7. 11. 2021
Krátce:
- Po týdnu přestřelek mezi ministry hlavní hygienička rozhodla o tom, že od 15. 11. testování na školách ukončí. V pondělí vláda rozhodla, že testování se rozšíří z osmi na 23 okresů (novinky.cz). Ministr Plaga oznámil, že hasiči rozvezou do škol 575 tisíc antigenních testů (twitter) a opřel se do rezortu zdravotnictví, že podle něj nemá pro školy připravenou jasnou strategii. „Mimo jiné se ohradil proti tvrzení, že se žáci testují na základě starých dat vinou ministerstva školství. Do konce roku podle něj ministerstvo zdravotnictví nechce pro školy ani přiobjednat žádné další testy,“ uvedla ČTK. Ministerstvo školství přitom navrhuje, aby se žáci pravidelně každé pondělí testovali (CNN Prima News). Hlavní hygienička Pavla Svrčinová plošné testování odmítá, testovat chce na základě příznaků. „Řídíme se novou filozofií, která nám byla představena ze strany Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí. Ve své podstatě se nepočítá s plošnými testy ve školách,“ řekla Svrčinová (novinky.cz). Přestřelku mezi ministry to neuklidnilo, Plaga poukázal na to, že jsme již překročili předem stanovenou hranici pro testování, ale nic se neděje (Radiožurnál). SeznamZpravy.cz zjistil, že stát nemá informaci o epidemiologické situaci na školách, od září hygienické stanice nemají povinnost data posílat, ne všechny je sbírají. Molekulární biolog Marián Hajdúch je pesimistický, virová nálož v populaci je podle něj tak velká, že testování ve školách povede de facto k jejich uzavření, navrhl na dva týdny školy uzavřít (DVTV). Organizování provozu školy za těchto podmínek zatěžuje jejich ředitele, upozornil irozhlas.cz. Krátkodobý lockdown na konci týdne podpořil i hejtman nejvíce postiženého Moravskoslezského kraje. „Testováním nezaženeme koronavirus do kouta. Uzavřením škol na týden či dva však můžeme předejít tomu, že by se za pár měsíců uzavřely dlouhodobě,“ uvedl Ivo Vondrák. Plaga i Gazdík se postavili proti plošnému lockdownu, Gazdík je pro lokální opatření (novinky.cz). V neděli hlavní hygienička Pavla Svrčinová rozhodla, že od 15. listopadu testy na školách ukončí, nedokážou podle ní identifikovat bezpříznakové onemocnění, které mezi dětmi převládá (ceskenoviny.cz).
- V pondělí se v osmi okresech testovalo, část pozitivních výsledků byla falešná. Neočkovaní učitelé musí učit s respirátory. „Jsme domluveni, vím, že je nosit budou. Neměli s tím problém, ví, proč se nechtěli očkovat, takže teď zase ví, proč musí nosit roušky,” řekla pro irozhlas.cz místopředsedkyně Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová, očkování by podle ní ale nemělo rozdělovat. Část neočkovaných učitelů to podle CNN Prima News považuje za diskriminaci. ”Jsou oproti nám zvýhodněni. Myslím si, že to je pro každého důvod k zamyšlení, jestli tady jde skutečně o to, že chráníme svoje zdraví, a nebo o finanční nebo politické boje,“ cituje Petru Hlaváčovou ze ZŠ genpor. Františka Peřiny, která očkování nedokončila kvůli reakci na první dávku očkování. Většina škol nezachytila ani jeden případ, řada škol ale více než deset pozitivních na covid-19. „Děti byly překvapené, že jim testy vyšly pozitivně. Nic jim nebylo, jsou všechny bezpříznakové. Třeba se prokáže, že jsou negativní, a vrátí se zpět. Dnes škola funguje normálně,“ řekla ředitelka školy ZŠ Trávník Kamila Burianová, kde bylo 15 pozitivních žáků. Ještě o víkendu hygienici uzavřeli školu v Bílině na Teplicku, kde do karantény poslali přes 500 lidí (irozhlas.cz). Velká část dětí z pondělního testování byla falešně pozitivní, po přetestování PCR metodou se vrátily do školy (SeznamZpravy.cz). Pokud se školáci odmítnou otestovat, aniž by doložili jiný dokument o bezinfekčnosti, musí při výuce nosit roušku podobně jako učitelé, a budou se jich týkat i další omezení (lidovky.cz).
- Učitelé od roku 2018 v průměru zestárli. Zejména v malých obcích se obávají, zda bude v příštích letech mít kdo učit. Trend stárnutí učitelů se v posledních letech nepodařilo zastavit. Zatímco v roce 2018 byl podle údajů ministerstva školství průměrný věk učitele na základní škole 46 let, loni to bylo očtyři měsíce víc. Na středních školách byl v loňském roce věkový průměr ještě vyšší – 49 let a osm měsíců. „Máme dvě tři učitelky, které jsou v důchodovém věku nebo těsně na jeho hranici a jen čtyři jsou mladší 40 let. Stárnou nám a nemáme mladé, kteří by se k nám hrnuli,“ konstatoval starosta Supíkovic na Jesenicku Roman Bican (idnes.cz).
- Inspekce podala návrh na odvolání ředitele jen v jedné ze 150 škol, kde v lednu 2020 ještě nezahájili on-line výuku, ředitel ale zůstává. Školní inspekce v lednu odhadla počet škol, které do té doby nespustily online výuku, na dvě procenta (zhruba 150 škol). „I v druhém pololetí minulého školního roku některé školy se žáky online formou nekomunikovaly, ačkoliv jim v tom nic nebránilo. Viníci tohoto stavu jsou pak podle inspektorů dva – ředitel, který nekvalitně vede školu, a zřizovatel,“ píše Josef Mačí (SeznamZpravy.cz).
- Formující se koalice plánuje zavedení testů v uzlových bodech, přijímací testy a maturity by se měly změnit. Kandidát na post ministra školství Petr Gazdík to řekl v debatě Deníku N. Průběžné testování v „uzlových bodech“ na základních i středních školách má podle něj ukazovat, jak jsou na tom žáci se znalostmi a dovednostmi. Právě místopředseda STAN Petr Gazdík by se podle médií měl stát příštím ministrem školství (lidovky.cz). Současný ministr Robert Plaga zůstane zřejmě na ministerstvu jako náměstek. „Vrátím se tam, protože zákon o státní službě takto hovoří,“ potvrdil Plaga svůj záměr Radiožurnálu. „Pan ministr je svým občanským povoláním odborný náměstek pro vysoké školy na ministerstvu školství a v případě, že skončí ve své politické funkci, tak se do funkce odborného náměstka jako svého občanského povolání vrátí,“ řekl Petr Gazdík s tím, že by to přivítal (novinky.cz).
Výrok týdne:
„Problém podle mě je, že se to netematizuje. Škola by měla od začátku říkat, že to problém je a jak ho případně řešit. To ale většinou nedělá a pak ti, kterým se něco takového stane, často nevědí, že se můžou ohradit nebo jak to řešit. Často se stydí, šokuje je to, mají strach, že je to staví do divné role,“ říká v rozhovoru o sexuální výchově a také o sexuálním obtěžování na školách Johanna Nejedlová z neziskové organizace Konsent (respekt.cz).
V souvislostech:
- Seriál Ochránce si každou neděli pustilo v ČT přes milion diváků, s přehledem vede podzimní statistiky sledovanosti
Zářijové premiéře prvního dílu seriálu Ochránce předcházelo promítání před vybraným publikem. Tvůrci s napětím čekali především na první ohlasy od učitelů. V deseti dílech totiž seriál otvírá deset dilemat, se kterými se české školy potýkají, ale nemají pro ně jednoduché řešení nebo je řešit neumí. Navíc o nich vypráví dosud nevídaným způsobem, totiž na půdorysu detektivního příběhu.
Už tato předpremiérová promítání naznačila, že témata jednotlivých dílů budou mezi lidmi rezonovat, a to se v posledních deseti týdnech také potvrdilo. Ochránce se stal po deset nedělních večerů jednoznačnou jedničkou statistik sledovanosti. „Seriál je úspěšný i na webu, na ČT edu jde v posledních dvou měsících o nejnavštěvovanější tematickou sekci. Uživatelé-učitelé se zajímají zejména o rozhovory s odborníky na témata jednotlivých dílů a také o podpůrné materiály a metodiky,“ říká Alžběta Plívová z České televize.
„Odezva byla větší a pozitivnější, než jsme čekali,“ říká spolutvůrce scénáře Tomáš Feřtek. Některé z epizod podle něj ukázaly, kde jsou ve školství citlivá místa. „Například díl o dívce, která nechodila do školy, si někteří vyložili jako útok proti domácímu vzdělávání, jiní zase jako útok na tradiční školu. Podobně u epizody Hidžáb jsme dostali jako reakci nadávky v celém spektru. Byl to díl o zbytečnosti kulturních válek, ale dost přesně ukázal v realitě, jak kulturní války fungují,“ dodává spolutvůrce scénáře. V neděli 7. listopadu odvysílala Česká televize poslední díl seriálu, obtížné otázky, které otevřel, ale zůstávají.
Zaujal vás seriál Ochránce a témata, která otevírá?
Poslechněte si:
Přečtěte si, co k tématům otevřeným v seriálu Ochránce napsaly autorky Eduzínu:
- Dáváme agresorům volnou ruku, neučíme děti bránit pravidla, říká ředitel školy
- Tlak vyvolá vždycky protitlak. A vychovatel tahá za kratší konec, říká dramaterapeut z „pasťáku“
- Mohou školy zvládnout nezvladatelné děti? Problémoví žáci potřebují zažít, že jim někdo věří
- Děti neopravujeme ani netrestáme, říká vedoucí střediska výchovné péče
- Děti nejsou agresivní. S každým se dá vyjít, když se nad něj nepovyšujete, vzpomíná učitel na konflikty ve škole
- Tahle škola je pro bílé, tahle je pro Romy. Běžná praxe ubližuje všem
- Džungli před tabulí nemáme, říká ředitelka školy ve vyloučené lokalitě. Tamní žáci zlepšují krajské vzdělávací statistiky
- Když zavlaje černá vlajka, už je pozdě. Na úmrtí žáka se škola může připravit předem
- Syn se utopil na hodině tělocviku. Hlavně ať škola v takových situacích nedělá mrtvého brouka, říká pozůstalá maminka
- Přemýšlivé děti bývají osamělé, končívá to i tragicky, říká ředitelka nadace, která se věnuje nadání
- Hluk může citlivé dítě vyhnat ze školy. Hlava třeští i učitelům
- Hidžáb neřešíme. Různorodost děti lépe připraví do života, říká ředitelka teplické základky
- Když si učitel zaslouží přezdívku Ošah Omak. na Českých školách dochází ke stovkám případů obtěžování ročně
Výběr z Edukalendáře:
- 9. 11. → Praha → 4. ročník konference Lepší škola určené zejména zřizovatelům škol
- 11. 11. → online → konference Vitální učitel